Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Specialtidning om BRT inför Almedalen

En hel tidning om BRT (Bus Rapid Transit), eller Superbussar som de ibland kallas, kommer ut i dagarna. Tidningen ges ut av Bussbranschens Riksförbund, BR, och fordonsindustrins organisation Bil Sweden. Syftet är att informera politiker, planerare och andra intresserade om vilka möjligheter som BRT öppnar för svenska städer, och då inte bara storstäderna.

– BRT är en kostnadseffektiv helhetslösning. Ofta räknar man med att BRT kräver ungefär en tredjedel så stora investeringar som alternativen. Driftskostnaderna är konkurrenskraftiga. Miljömässigt är BRT också en framtidssatsning, skriver BR:s vd Göran Forssén och Bil Swedens vd Bertil Moldén gemensamt i sin ledare i tidningen.

– Framtidens bussar kommer att vara energimässigt extremt effektiva och därtill betydligt tystare än andra kollektiva trafikmedel. BRT går dessutom mycket snabbare att realisera än andra, tunga kollektivtrafikprojekt, fortsätter de och slår fast att ”BRT är ett förstklassigt hjälpmedel för att bygga och utveckla våra städer”.

Tidningen kommer bland annat att delas ut till besökare till Almedalen, men skickas också ut till en rad nyckelpersoner inom politik, kollektivtrafik och samhällsplanering.

Tunga forskare
I tidningen intervjuas tunga forskare som Jonas Eliasson och Karl Kottenhoff vid KTH i Stockholm. De drar sig inte för att sticka ut hakan.

– Gynna det som är effektivt istället för stora prestigesatsningar, säger Jonas Eliasson om de statliga bidragen till kollektivtrafiklösningar.

Han avfärdar också den så kallade spårfaktorn som argument.

– Den är ingen naturlag. Man kan få samma fördelar med buss om man vill. Spårfaktorn uppstår när man jämför spårtrafik med dagens dåliga busstrafik. Sedan finns det en politisk spårfaktor.
Karl Kottenhoff är inne på samma linje.

– Busstrafik får nästan aldrig samma prioritet som an- nan kollektivtrafik när det gäller infrastruktur i stort och smått, konstaterar han.

BusWay, BRT-lösningen i franska Nantes, har blivit en succé. Nu vallfärdar kollektivtrafikfolk från hela världen till Nantes som får ett stort utrymme i BRT-tidningen. Foto: Ulo Maasing.

Många reportage
Tidningen lyfter fram flera internationella exempel på hur man lyckas få människor att välja bussen genom att satsa på BRT och hög kvalitet.

Bland annat finns ett fylligt reportage från den franska staden Nantes som valde BRT när man behövde bygga ut kollektivtrafiken. Nantes´ BusWay startade 2006. Sedan dess har  biltrafiken halverats och bussresenärerna blivit tre gånger fler än förr där BRT-stråket drar fram.

Bland utlandsreportagen finns också artiklar från Cambridge och Fareham i Storbritannien, två städer som valt att satsa på sins emellan olika, men likväl framgångsrika busslösningar. Nyligen tog självaste drottning Elizabeth och prins Philip bussen när de besökte Cambridge…

Men tidningen tar också upp framsynta svenska exempel på framtidsinriktade BRT-lösningar. Stort utrymme ägnas åt Karlstad och arbetet med det femton kilometer långa Karlstadsstråket. Likaså finns ett fylligt reportage om BRT-planerna i Borås.

Malmös och Skånetrafikens BRT-satsning MalmöExpressen uppmärksammas också i ett reportage.

Bland de intervjuade finns också Per Ekberg på Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, en av våra mest kunniga och erfarna trafikplanerare, liksom flera politiker.

Förutom i pappersutgåva finns BRT-tidningen också som pdf som Du kan ladda ner gratis här.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)