Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storslam för Sambus i Dalarna

Samverkansbolaget Sambus AB tog hem det mesta av busstrafiken i Dalarna när Dalatrafik på tisdagen blev klar med sitt tilldelningsbeslut. Sambus tog hem fem av sex trafikområden. Det sjätte vanns av Arriva Sverige. Upphandlingen har varit mycket uppmärksammad, bland annat därför att den nuvarande entreprenören Nobina hoppade av. Sammanlagt kommer trafiken att kosta Dalatrafik drygt 600 miljoner om året. Några biogasbussar i Borlänge och Falun blir det dock inte – kommunerna har inte råd.

Entreprenörsbyte väntar i Dalarna nästa sommar. Sambus tog hem det mesta av Dalatrafiks upphandling, Arriva tar över trafiken i Falun/Borlänge. Foto: Ulo Maasing.

Upphandlingen gäller linjetrafik, särskild skolskjutstrafik och servicetrafik. Sambus framgångar välkomnas förmodligen av busstillverkaren VDL. Mellan VDL Bus Sverige och företag i Sambus finns det nära kopplingar genom gemensamt ägande. Arriva Sverige är också en stor VDL-kund.

De sex trafikområden som upphandlingen har delats upp i är:

Trafikområde 1 Avesta, Hedemora, Säter
Trafikområde 2 Ludvika, Smedjebacken
Trafikområde 3 Borlänge, Falun
Trafikområde 4 Gagnef, Malung-Sälen, Vansbro 
Trafikområde 5 Leksand, Rättvik
Trafikområde 6 Mora, Orsa, Älvdalen

Sambus vann samtliga områden, utom trafikområde 3, dvs Borlänge och Falun som vanns av Arriva Sverige. Men enligt Dalarnas Tidningar kommer Sambus att köra även den trafiken, dock som underentreprenör åt Arriva.

– Prislappen visar att trafiken inte blir fördyrad vilket förvånar oss. Vi är nöjda med att ha fått operatör på våra samtliga trafikområden, säger Leif Nilsson, ordförande i Region Dalarna som äger Dalatrafik, till Dalarnas Tidningar.

– Det här känns bra, det är de små bussbolagen norr om Västerås som ska köra åt oss till samma prisnivå som tidigare.

Det nya avtalet i korthet ser ut så här:

Den nya trafiken ska starta 1 juli 2014 och avtalet kommer att gälla fram till och med 30 juni 2024.
Det totala anbudspriset ligger på 507 miljoner/år.

Under begreppet Servicetrafik samordnas den allmänna kollektivtrafiken på ett bättre sätt med färdtjänst, sjukresor och omsorgsresor. 

Avtalet innehåller utökad busstrafik i de stora resandestråken.

Bussar som idag går med litet resande kommer att ersättas med mindre fordon som går när man beställer. Denna servicetrafik kommer att skapa nya möjligheter till förbindelser på kvällar och helger från orter med lågt resande.

Det totala antalet fordon som upphandlats är 235 bussar, 25 mindre bussar som kan kombinationsanvändas i servicetrafik och linjetrafik under lågtrafiktider samt 142 specialfordon/taxifordon för servicetrafiken.

Från 2017 skärps miljökraven, bland annat ska då minst 50% av bränslet vara fossilfritt.

Optionen om biogas i trafikområde 3 Borlänge, Falun utlöstes inte då kostnaden översteg de ramar kommunerna gett.

I avtalet finns ett resandeincitament som ger leverantören en fast ersättning per resenär i linjetrafiken. I trafikområde 3 är den 12 kr per resenär.

I övriga trafikområden är den 5 kr per resenär. Med det resande som fanns 2012 tillkommer 92 miljoner kr till anbudspriset.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)