Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt i Almedalen

Det blev en elektrisk lunchutflykt i Almedalen på tisdagen. Bussbranschens Riksförbund (BR) och Volvo bjöd då ett 30-tal politiker och andra intresserade på en utfärd som för de flesta av deltagarna var deras första resa i en laddhybridbuss.

Ett 30-tal politiker och andra intresserade fick prova på att göra en lunchutflykt med laddhybridbuss under Almedalsveckans onsdag. Foto: Ulo Maasing.

Nästan ljudlöst gled bussen ut från Flygbussarnas hållplats vid Hamnplan i Visby vid elvatiden. Ombord fanns också flera företrädare för svensk bussnäring.

BR:s vd Göran Forssén informerade om läget i branschen och bussföretagens arbetsförutsättningar. Han lyfte bland annat fram den generellt dåliga lönsamheten i den upphandlade trafiken och pekade också på hur upphandlare ställer krav på tekniska särlösningar som fördyrar trafiken utan att skapa mer kundnytta.

Ulf Gustavsson, Volvo Bussar, tog först upp frågan om BRT-lösningar, alltså Bus Rapid Transit. Han pekade bland annat på den tidning om BRT som Bil Sweden och BR nyligen gett ut där en rad exempel från övriga Europa presenteras.

– Det är tråkigt att vi måste resa till Frankrike, Storbritannien och andra länder för att hitta goda exempel på BRT när vi i Sverige har två av världens ledande busstillverkare, sa Ulf Gustavsson.

Han informerade också deltagarna om den laddhybridbuss som de åkte i.

– Laddhybriden har 80 procent mindre bränsleförbrukning än en motsvarande dieselbuss. Här i Sverige tar vi inte frågor kring energiförbrukning och energieffektivisering på tillräckligt allvar.

– En biogasbuss gör av med 200 procent mer energi än den här bussen.

Helen Bergh, MK Bussresor informerade om bussresearrangörernas situation och tog upp problem kring kör- och vilotider samt skattefrågor i olika länder.

– Det är angeläget att arbeta för en harmonisering av regelverket i Europa, sa hon.

BR:s ordförande John Strand tog upp läget för den kommersiella trafiken sedan den nya kollektivtrafiklagen infördes för ett och ett halvt år sedan.

– Försiktigt uttryckt har det ju inte skett någon anstormning av företag som kör kommersiell trafik. Och där den finns möts den av omöjlig konkurrens, sa han och tog ett exempel från Gotland.

Under Almedalsveckan kör tidningen Expressen olagliga gratis flygbussar mellan Visby och Visby flygplats utan att myndigheterna ingriper.

– Det är i stort sett den enda vecka på sommaren då vi har lönsamhet i flygbusstrafiken på Gotland. Nu hotas den trafikens framtid.

– Ett annat exempel på hur den kommersiella trafiken slås ut är Swebus flygbussar mellan Stockholm och Arlanda. Den trafiken tvingas nu till nerläggning på grund av att SL har börjat köra skattesubventionerad tågtrafik till Arlanda.

Här är några bilder från onsdagens elektriska bussutflykt i Almedalen. Samtliga bilder: Ulo Maasing.

BR:s Göran Hallén tillsammans med SKL:s Anna Grönlund och Sara Rhudin.

BR:s ordförande John Strand informerar om den kommersiella trafikens förutsättningar.

Historiskt laddhybridbesök på Högklint.

Helen Bergh, MK Bussresor, John Strand, Flygbussarna, Anita Stenhardt, Svensk Kollektivtrafik.

Helen Bergh, MK Bussresor, informerar om aktuella frågor inom bussturismen.

BR-chefen Göran Forssén i skyltningstagen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)