Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler lockades av bussen till sommarens festivaler

Swebus satsar hårt på festivaler. Den särskilda Rebecca&Fionabussen är ett exempel på det. Foto: Ulo Maasing.

Swebus satsar hårt på festivaler. Den särskilda Rebecca&Fionabussen är ett exempel på det. Foto: Ulo Maasing.

När flertalet av sommarens musikfestivaler nu har ägt rum konstaterar expressbussföretaget Swebus att fler festivalbesökare än någonsin valde att åka buss till festivalerna. Även till den stora festivalen Way Out West i Göteborg, som startar den 8 augusti, har Swebus redan fått in fler bokningar än man sålde totalt förra året.

– Buss och festival hör ihop, det märks, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus.

– I år har vi dessutom kört en speciell Rebecca&Fiona-buss i ett samarbete med den populära DJ-duon, som varit mycket uppskattat av fansen.

Fler musikfestivaler där resandet ökat med buss i år är Bråvallafestivalen och Öland Roots. Swebus har även kört festivalfirare till Emmaboda, Roskilde, Metaltown, Putte i parken och Sweden Rock.

Förutom musikfestivaler har fler valt att åka med Swebus till datorspelsfestivalen Dreamhack samt Vansbrosimningen.

– Inför årets festivalsommar ville vi hitta ett sätt att nå ut till ungdomar för att få dem att upptäcka hur kul det är att resa med buss, berättar Christel Grip, kommunikationsansvarig på Swebus när vi träffar henne i samband med premiären för Rebecca&Fionabussen.

– För oss handlar det om ett långsiktigt arbete för att vinna nya kunder. Vi försöker nå ut mycket i sociala medier som facebook, twitter och instagram. Det är där ungdomarna finns, de är ju i hög grad digitala.

Festivalresor är också en marknad som växer för Swebus och som företaget räknar med kommer att fortsätta växa.

– Evenemang av olika slag kommer att bli en allt större del av vår verksamhet, både i Sverige och utomlands. Vi kommer också att utveckla fler paket med resa, evenemangsbiljetter och ibland också hotell, säger Christel Grip.

Att veta vad som ligger i tiden i exempelvis ungdomskulturen är inte självklart för den annars lätt åldrande bussbranschen.

– Det är avgörande att hitta rätt kontakter. Där har vi stor nytta av vårt starka varumärke, säger Christel Grip.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)