Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Koll på passagerarna via mobilen kan vässa konkurrensen

Med hjälp av kundernas mobil kan buss- och tågoperatörer kartlägga resenärernas resmönster och använda informationen som ett konkurrensmedel. Foto: Ulo Maasing.

Med hjälp av kundernas mobil kan buss- och tågoperatörer kartlägga resenärernas resmönster och använda informationen som ett konkurrensmedel. Foto: Ulo Maasing.

Buss- och järnvägsföretag kan nu hålla koll på sina passagerare tack vare deras mobiltelefoner. För planerare, trafikföretag och marknadsfolk i transportsektorn öppnar sig nu nya möjligheter att få fram informationer om hur människor reser, varifrån de kommer och vart de åker. Det är den Spanienbaserade telekomjätten Telefonica som nu vill ha idéer från persontransportbranschen på hur man kan utnyttja informationer som telekomföretaget kan samla in.

Det skriver den ansedda brittiska facktidningen Passenger Transport i sitt senaste nummer.

Telefonica äger bland annat den brittiska mobiloperatören O2. Det gör det möjligt för företaget att spåra mer än var tredje brittisk medborgare, men också avgöra om människor färdas med buss eller tåg. O2 har nämligen 23 miljoner abonnenter i Storbritannien. De data man kan samla in överträffar följaktligen med råge alla vanliga undersökningsmetoder om människors resande.

Telefonica ser nu helt nya möjligheter till ett samarbete med kollektivtrafikbranschen för att utnyttja de data man får fram, men de måste först anonymiseras.

– Det är en trevlig uppfinning som vi kom på som en biprodukt till något helt annat, förklarade Alex Petrie från Telefonica Dynamic Insights vid en konferens för transportbranschen tidigare i veckan i London, skriver Passenger Transport.

Man har redan börjat samarbeta med ett av de brittiska järnvägsföretagen, East Coast, som vill erövra en större del av marknaden för resor mellan Edinburgh och London. Data som man fick fram genom att kartlägga mobiltelefonerna visade att en oväntat stor del av tågresenärerna mellan de båda städerna valde att resa med East Coasts konkurrent Virgin West Coast. Många valde till och med att köra bil omkring 140 kilometer för att kunna resa med Virgin.

Data från mobilerna visade också att många personer som bodde centralt i Edinburgh valde att flyga, hellre än att ta tåget. Detta trots att de hade tågstationen i närheten, medan flygplatsen ligger i Edinburghs utkant och ofta är svår att nå utan att fastna i bilköer.

Den informationen har fått East Coast att börja fundera på hur man kan bli en tuffare konkurrent till flyget.

På konferensen, skriver Passenger Transport, framhöll Alex Petrie också att data från mobilerna kan användas till att förstå varför människor överger en viss trafik eller linje. Man kan se om resenärerna väljer ett alternativt sätt att resa till samma mål, om de har ändrat resmål eller helt enkelt slutat resa.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)