Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Vardagsresande från Singapore till Hagsätra

SL satsar miljonbelopp på att förmå flygresenärer att välja bort kommersiell kollektivtrafik.

SL satsar miljonbelopp på att förmå flygresenärer att välja bort kommersiell kollektivtrafik.

Det saknas inte kreativa idéer och lösningar i kollektivtrafiken. Vi kan till och med se oväntat fiffiga grepp från det allmännas sida i den nya kollektivtrafiklagens kölvatten. På sina håll har den nya lagen till och med satt fart på kreativiteten på ett sätt som nog infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd(M) hade tänkt sig.

I Skellefteå, till exempel,  använder kommunen pengar från det lönsamma kommunala kraftbolaget för att hålla sitt kommunägda bussbolag under armarna. Ändå hävdar man att bussbolaget på sin hemmaplan, tätortstrafiken  Skellefteå, kör ”kommersiell trafik”. Visserligen får man bara in hälften av kostnaderna från biljettförsäljningen, men ”kommersiellt” är det…

Miljoner för att konkurrera med annan kollektivtrafik

Storstockholms Lokaltrafik satsar miljoner på en kampanj på Arlanda för att konkurrera med både kommersiell och samhällsfinansierad kollektivtrafik. Så här ser kampanjbudgeten ut:

Reklam på bagagevagnar ett år: 1396750:-

Eventyta och vepor, SkyCity 27/5 – 16/6: 224647:-

Digitala Skärmar (4 veckor): 304 000:-

Plats vid bagageband, 4 v: 152 000:-

I flera fall har Swedavia dessutom bjudit på utökad reklamtid.

När vi för drygt ett och ett halvt år sedan fick en ny kollektivtrafiklag fick vi också nya myndigheter, Regionala Kollektivtrafikmyndigheter (RKTM). De har i praktiken också tagit över mycket av de gamla trafikhuvudmännens/länstrafikbolagens roll. Ett exempel är Stockholms län, där landstinget är RKTM och där den praktiska verksamheten drivs genom landstingets trafikförvaltning som strängt taget är detsamma som Storstockholms Lokaltrafik(SL).

När den nya lagen kom slog regeringen fast att ”de regionala kollektivtrafikmyndigheternas befogenhet definieras till att gälla regional kollektivtrafik, med vilket menas arbetspendling och annat vardagsresande.”

SL kan knappast anklagas för att vara snäv i sin tolkning av lagen. För SL är vardagsresandet globalt: från Singapore till Hagsätra eller från Hornstull till Manhattan, lika mycket som från Odenplan till Solna.

På något annat sätt kan man inte tolka det förhållandet att SL i sommar har lagt ner ett par miljoner av skattemedel för att förmå utländska besökare till Stockholm att välja pendeltåget från Arlanda istället för någon av de kommersiella flygbussarna.  Eller Arlanda Express, för den delen.

Konkurrensen från det hårt skattesubventionerade tåget gör för övrigt att den ena flygbussoperatören, Swebus, i mitten av augusti slänger vantarna i bordet och slutar köra mellan Stockholm och Arlanda. Men SL satsar på en kampanj som pågår ett helt år. Till att börja med.

Det är nog ingen som ar emot att pendeltågen kör till Arlanda. Däremot är det ytterst tveksamt om det är en trafik som ska stöttas med 100 miljoner om året, i synnerhet som Arlanda inte heller tidigare var underförsörjt med kollektivtrafik – en trafik som SL alltså har tagit upp konkurrensen med, tack vare miljonflödet.  Om SL:s biljettpriser hade matchat kostnaderna för trafiken hade det varit en annan sak.

ARN bagvagnMen i sommar har SL dessutom satsat ett par miljoner extra på att få fler att ta pendeltåget istället för flygbussen. Genom en reklamkampanj på Arlanda siktar SL in sig på att locka arbetspendlare och andra vardagsresenärer från såväl New York som Paris, London och Bangkok att ta pendeln. ”Do as the locals”, uppmanar SL. På engelska, eftersom dessa vardagsresenärer och arbetspendlare endast har begränsade kunskaper i svenska.

Visst kan det verka rimligt att SL försöker locka fler att välja kollektivtrafiken. Men det är inte bilisterna man är ute efter – utan människor som annars hade valt ett annat kollektivt trafikmedel: buss eller taxi. Och då blir SL:s agerande direkt stötande. Skattemedel ska inte användas för att det allmänna ska konkurrera med företag på en kommersiell marknad. Det gäller i Stockholm lika väl som i Skellefteå.

SL har för övrigt fått lite extra draghjälp från det statliga flygplatsbolaget Swedavia som har bjussat på reklamplats även under en tid som SL inte har betalt för. Dyra reklamplatser har gratis ställts till SL:s förfogande när Swedavia haft osålt utrymme.

Swedavia struntar i att som myndighet vara konkurrensneutral. Med sin nya app markndsför man Arlanda Express och parkeringsmöjligheter för bilar. Annan kollektivtrafik finns inte…

Swedavia struntar i att som myndighet vara konkurrensneutral. Med sin nya app markndsför man Arlanda Express och parkeringsmöjligheter för bilar. Annan kollektivtrafik finns inte…

Swedavia motarbetar dessutom aktivt busstrafiken till såväl Arlanda som de övriga flygplatser som det statliga flygplatsbolaget driver. Det gäller inte bara flygbussarna, utan all busstrafik till Swedavias flygplatser. Tidigare i år lanserade Swedavia en app för sina resenärer. Den innehåller en hel del användbar information. Där finns också en del som handlar om hur man tar sig till och från respektive flygplats. Då blir det problematiskt.

I Arlandas fall får resenären information om Arlanda express (med både de närmast avgångarna, restiderna och telefonnummer). För alla Swedavias flygplatser får bilisten dessutom information om parkering på flygplatsen (naturligtvis bara parkering som Swedavia driver – inte privata parkeringsföretag). Om bussförbindelser sägs inget. Vare sig det handlar om lokal kollektivtrafik eller kommersiella bussföretag. Inte heller om taxi. Ändå trafikeras Arlanda av ett antal busslinjer, både samhällsfinansierade och kommersiella.

Kan någon tänka sig att Swedavia skulle ha samma förhållningssätt till flygbolagen och marknadsföra det ena bolaget, samtidigt som man tiger íhjäl dess tuffaste konkurrent?

Så agerar kommuner, landsting och staten själv. Anmärkningsvärt nog även där tunga moderatpolitiker har nyckelrollen.

När allmänna medel används för att konkurrera med kommersiella trafik – vem kan då vara förvånad över att det blev ett platt intet av den nya kollektivtrafiklagen?

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Men så SJUKT !!!!!! EU-anmäl dem, anmäl dem till Konkurrensverket !!!
    Ingen privat aktör kan fungera, om såväl statliga verk och landstingsägda
    organisationer börjar konkurrera m.h.a. skattepengar. Ännu svårare blir
    det, om de hjälps åt att tillsammans konkurrera ut annan, privat verksamhet…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)