Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trådlösa trådbussar i Landskrona

Trolleybus

Traditionell trådbuss i Landskrona. Foto: Ulo Maasing.

I augusti får Landskrona, som har Sveriges enda trådbusslinje, en trådbuss som kan köra även där det inte finns några luftledningar. Då börjar Skånetrafiken testa en ny elbuss som både ska trafikera stadens trådbussnät och dessutom köra slingor utanför nätet.

Bussen använder den befintliga infrastrukturen för trådbussarna och laddar batteriet medan den körs längs trådbusslinjen. Därefter kan den fälla ner strömavtagaren och fortsätta att köra i linjetrafik även där det inte finns någon luftledning.

– Fördelen med den här lösningen är att man skonar batteriet och därmed troligen kan få en längre livstid på detta, säger Skånetrafikens projektledare Lars Karlsson till Sveriges Radio Malmöhus.

Förutom Skånetrafiken deltar Volvo, Eon och Lunds universitet i försöket som finansieras med EU-medel.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Den här typen av bussar har funnits länge. 2003 startades en ny ledbusstrådlinje i Rom som körs med bussar som går både på nät och batteri. Även i Kina har sedan länge funnits sådana bussar.
    Lite märkligt att det lanseras som en nyhet – men mycket roligt att några få riktiga miljöbussar har kommit till Sverige också, där vi annars har fått höra att bränsleslukande bullrande etanolbussar är ”miljöbussar!.

    http://www.youtube.com/watch?v=pTJYsIdZlTg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)