Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Tyst och fossilfri busstrafik inget problem”

Niklas Gustavsson, Volvo: Helt tyst och fossilfri kollektivtrafik inget problem. Foto: Ulo Maasing.

”Att skapa en tyst och fossilfri kollektivtrafik i våra städer är något som vi kan fixa.” Det sa Niklas Gustavsson, Executive Vice President Public & Environmental Affairs, AB Volvo, på ett av tisdagens seminarier i Almedalen.  Seminariet arrangerades av Siemens och hade som tema hur vi kan åstadkomma en fossilfri fordonsflotta och minskad klimatpåverkan i våra städer.

Debatten täckte ett brett fält, från cykelpolitik till framkomlighet och utveckling och möjligheter för busstrafiken i städerna.

Volvos Niklas Gustavsson menade att Sverige har utmärkta förutsättningar att klara målen. Men samtidigt finns det ett politiskt motstånd som bromsart utveckla lösningar med BRT (Bus Rapid Transit) och eldrivna bussar.

– Vi skulle väldigt gärna vilja visa om BRT-lösningar här i Sverige, men nu tvingas vi att ta våra kunder till Sydamerika för att kunna visa dem sådana system. Det känns trist, sa Niklas Gustavsson.

Han varnade också för att Sverige istället för att leda utvecklingen är på väg att få kämpa för att hänga med. Mycket av problemen, menade Gustavsson, beror på de krav som ställs i trafikupphandlingarna.

– Man ställer exempelvis detaljkrav på vilka bränslen som ska användas. Satsa istället på innovationsupphandlingar där politikerna talar om vilka miljömässiga mål man vill nå, exempelvis utsläpp av koldioxid, partiklar, bullerstörningar osv.

– Industrin klarar de utmaningarna, samtidigt som utvecklingen drivs framåt. Dagens sätt att upphandla bromsar utvecklingen.

Stockholms trafikborgarråde Ulla Hamilton(M).

Stockholms trafikborgarråd, Ulla Hamilton(M), applåderade Niklas Gustvssons tankar om innovationsupphandlingar.

– Ett lysande förslag, sa hon. Skulle jag fp bestämma i landstinget skulle jag ha genomfört innovationsupphandlingar för länge sedan, sa hon med föga dold adress till partikamraten Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd i Stockholms län.

– Det är helt fel tänkt att styra upphandlingar i detalj.

Och Niklas Gustavsson lovade direkt att om upphandlare av kollektivtrafik skulle satsa på innovationsupphandlingar skulle det inte dröja många år innan vi kunde ha en både tyst och fossilfri kollektivtrafik i städerna.

– Utan att man behöver lägga ner spår i gatan.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Volvos pressmaterial tycks ha lätt att hitta in i Bussmagasinets webserver och ut på (den mkt läsvärda) hemsidan. Mer sällan återfinns ngt material som kritiskt granskar helheten; kostnadscirkusen kring biogas; hur tillgodoser vi elbehovet framöver? Sårbarhetsaspekten vad gäller importberoendet av diesel, etc etc?
    Någon lär ha sagt: ”Man ska inte tro på allt som är sant” – månne gäller det även denna utmärkta publikation?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)