Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Alla är inte välkomna på bussen

Med kontanter i näven är du inte välkommen. Foto: SL.

Med kontanter i näven är du inte välkommen. Foto: SL.

Idag är inte alla välkomna att åka med SL-bussarna i Stockholm, inte heller med flertalet av de bussar som länstrafikbolagen kör i övriga delar av landet. Anledningen är att det inte går att betala resan med kontanter.

Varje länstrafikbolag har tagit fram egna betalningssystem för busstrafiken i respektive län. De bygger alla på att biljetten köps innan man stiger på bussen.

Det går alltså inte att spontant ta en SL-buss. Att det inte går att stiga ombord på ett plan till Göteborg utan biljett förstår alla, men att en bussresa i Stockholms innerstad måste köpas på förhand är ovant för alla som inte är trogna SL-kunder.  SL betraktar inte bilister, besökare från andra län och turister som kunder.

Svenska mynt och sedlar gäller som betalningsmedel på tåg och spårvagnar samt hos taxi, pressbyrån, bemannande bensinstationer, tobaksaffärer, närbutiker (som är öppna långt in på natten) och inom all annan dagligvaruhandel
Anledningen till kontantstoppet är att man bedömer rånrisken för bussförarna vara betydligt högre än för taxiförare och personal som arbetar i nattöppna butiker och på bensinstationer.

Att branschen löser detta genom att utestänga nya kunder beror på att den till cirka 50 % finansieras med skattemedel.

En taxiförare, exempelvis, jagar kunder och vågar inte säga nej till en kund som vill betala med kontanter. Det sänker direkt lönen för föraren.

Länstrafikbolagen däremot vågar stänga dörren för nya resenärer då det är vi skattebetalare som är med och betalar. Det finns ingen inom länstrafiken som förlorar på ett minskat resande, varken förare, andra inom  bussbolagen eller tjänstemän på SL. Det är skattebetalarna som tvingas betala notan för stängd dörr och tomma platser.

På marknaden finns det slutna mekaniska kassasystem som låser inne alla kontanter och som därmed minskar rånrisken väsentligt. Att installera sådana system skulle öppna dörrarna för alla som vill åka buss. Det torde också finnas andra möjligheter att göra arbetsmiljön säkrare för förarna, som dubbelbemanning på ”stökiga” turer och i nattrafiken.

Det är märkligt att Scania och Volvo inte erbjuder bussmodeller som har utrustning för säker kontanthantering.

Kontanthantering tar tid och därför kan länstrafikbolagen lägga på en avgift för ombordköp. Men att stänga dörren helt för dem som har pengar i fickan och vill åka med en offentligt finansierad buss är helt fel.

Jan-Åke Bosell


Trafikdebattör

Share Dela

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Samma gamla trötta argument dyker upp med jämna mellanrum. ”Utrustning för säker kontanthantering” innebär ett rasslande skåp. Det räcker mer än väl med dagens fuskbyggen till bussar med fläktar som inte går att stänga av, på grusvägar sönderkörda framvagnar, läckande dörrar, rasslande förargrindar och olika larm. Ytterligare en källa till oljud ger bara busstrafiken ett ännu sämre kvalitetsrykte, och försämrar arbetsmiljön ytterligare.

    För att inte tala om de ohyggliga kostnaderna för att köpa in, installera, serva och tömma dessa automater. Bara inköp och installation torde ligga på runt 150 000 kr per buss. Med 2000 bussar i SL-området blir det alltså 300 miljoner kronor. Då övervägs ju givetvis lätt alternativet att dra in en massa linjetrafik för att bekosta detta, för särskilt mycket fler sålda biljetter blir det nog inte!

    Gör något åt den bristande kvaliteten på dagens fuskbyggda bussar först, se därefter till att på allvar åtgärda hållplatskanter runtom i landet. Dessa frågor är ohyggligt mycket viktigare än förlegade mynt på bussarna.

  2. Varför skall jag som busschaufför riskera att bli rånad för att vissa resenärer (alltid samma…) inte orkar eller vill handla, förköpa, biljetter till bussen.

    Kontanterna är ju bortplockade för att vi skall slippa bli rånade när på jobbet. Och att det då drabbar en del som inte har, eller kan få, någon form av betalkort är bara att beklaga. Man tacka de personer som inte kan se skillnad på mitt och ditt för detta. Personer som istället för att slita för brödfödan tar genvägen via att råna hårt arbetande chaufförer

  3. Slopad kontanthantering skapar en tryggare arbetsmiljö för mig som förare. Det finns inga kontanter som du kan råna mig på. Man bör även komma ihåg att Taxiförare rånas på sin bil och inkörda medel. Det är den verklighet som jag som förare lever under inom kollektivtrafiken eftersom en del i samhället, aldrig klarar av att planera någonting. Dessutom kan du ofta betala med betalkort på bussen så det finns inget behov av kontanter på bussen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)