Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteridriven trådbuss till Landskrona

Landskronas nya trådbuss levereras. Foto: Solaris.

Landskronas nya trådbuss levereras. Foto: Solaris.

Skånetrafiken sätter i höst in en batteridriven trådbuss med så kallad slide in-drift i Landskrona. Bussen kommer att rulla under de befintliga trådbussarnas kontaktledning, men också kunna göra avstickare på andra linjer med hjälp av batteriet.

 Projektet, som pågår fram till 2015, är ett EU-projekt med bland andra Lunds universitet, Volvo och konsultföretaget ÅF.

– Slide in-tekniken gör det möjligt för oss att utöka elektrifieringen av Landskronas stadsbussnät utan att behöva sätta upp fler trådar. Vi behåller därför både fördelen av en elektrifierad trafik och flexibiliteten i att kunna justera linjesträckningar utanför centrum, säger Skånetrafikens bussansvarige Klas Sörensson.

– Tack vare att Landskrona har trådbussar, har det varit möjligt för oss att ta hem detta utvecklingsprojekt. Med pengar från EU och deras miljöfond, Life+, och med engagemang och kunskap från Lunds Universitet – huvudpartner, Skånetrafiken, Volvo, ÅF och Motivationshuset ska projektet drivas.

Landskronas femte trådbuss innan leveransen. Bussen testades först i den tjeckiska staden Pilsen. Elutrustningen kommer nämligen från tjeckiska Skoda Electric.

Landskronas femte trådbuss innan leveransen. Bussen testades först i den tjeckiska staden Pilsen. Elutrustningen kommer nämligen från tjeckiska Skoda Electric. Foto: Solaris.

SlideIn är ett projekt för att öka eldriften av bussar i städer. SlideIn bygger på en teknik där bussen laddas medan den kör, i detta fall genom att kopplar in sig på en kontaktledning i luften. Genom att ladda batteriet medan fordonet kör, effektiviseras laddningen samtidigt som bussarna har möjlighet att köra på sträckor utan kontaktledningar. Projektet pågår fram till december 2015 och målet är att utveckla en attraktiv och kostnadseffektiv lösning för att elektrifiera en större del av kollektivtrafiken.

– Runt om i världen görs försök att hitta lösningar som möjliggör eldrift för en effektivare kollektivtrafik och renare miljö. Projektet i Landskronas stora fördel är att trådbussinvesteringen redan är gjord och att bussen laddas under drift, vilket är skonsamt för batterierna, säger Mats Alküla, professor på LTH i Lund, som är specialist på denna typ av teknik.

Entreprenören Nobina får ansvar för bussen som kommer att köras av nio specialutbildade chaufförer. (NFÖ)

Share Dela

Taggat som: , , , ,

4 kommentarer »

  1. En liten detalj, det är Nobina som är operatör och inte Veolia som det står i artikel.

  2. En liten detalj, det är Nobina som är operatör och inte Veolia som det står i artikel.

    .

  3. Självklart Patrik. Tack för påpekandet. Fast det var Lunds universitet som i sin pressinformation inte kunde skilja de båda operatörerna åt.

  4. Ja, vi har ju märkt att kunskapsnivån i utbildningen har sjunkit

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)