Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre för Arriva men fortsatt förlust (uppdaterad version)

Arriva Sverige redovisar ett bättre resultat än de senaste åren, men går fortfarande med förlust. Foto: Arriva.

Arriva Sverige redovisar ett bättre resultat än de senaste åren, men går fortfarande med förlust. Foto: Arriva.

Transportjätten Arriva Sverige förbättrade i fjol sitt resultat kraftigt. Rörelseresultatet blev för första gången på många år positivt, men resultatet efter finansiella poster fortsätter att vara negativt. Företaget fick också ett aktieägartillskott från moderbolaget på 110 miljoner kronor. Det framgår av Arriva Sveriges årsredovisning för 2012. Av denna kan man också utläsa att de stora problem som Arriva hade i norra Storstockholm i början av det här året har tvingat fram garantier från moderbolaget för att säkra att bolaget överlever 2013.

De stora problem med trafiken som Arriva hade efter årsskiftet i norra Storstockholm med trafikkaos och massor av inställda turer slår inte igenom i resultatet för 2012.

Man medger dock i årsredovisningen att företaget har haft inkörningsproblem och dessutom misslyckats i sin planering för trafiken i norrort. Därför flaggar företagsledningen för att 2013 års resultat kommer att belastas negativt av problemen i norrort.

Att problemen kommer att stå Arriva dyrt framgår av att företagsledningen skriver att ”bolaget har fått en kapitaltäckningsgaranti från moderbolaget vilket säkerställer bolagets fortlevnad under 2013”. Utan en sådan garanti, ytterst från Deutsche Bahn, hade Arrivas svenska framtid varit osäker.

Av årsredovisningen framgår också att Arriva har valt att investera stort i bussar som man äger, i stället för att leasa bussar. Det är annars en mycket vanlig lösning för att klara finansieringen.

Förra året köpte Arriva Sverige 435 nya bussar för 819 miljoner kronor. Men man behövde inte ge sig ut med handen i mössan och uppvakta svenska bankdirektörer. Istället finansierades den stora investeringen med 660 miljoner kronor genom Deutsche Bahn-koncernens internbank.

Villkoren för finansieringen, exempelvis räntan, framgår inte av årsredovsiningen. Men det är knappast någon vild gissning att Arriva Sverige fick pengarna på villkor som aldrig företag som inte har ett välbärgat statligt järnvägsföretag i ryggen kan få.

Utan ett aktieägartillskott på 110 miljoner i fjol (totalt cirka 326 miljoner sedan 2010) och utan den troligen mycket förmånliga finansieringen från Deutsche Bahns internbank hade Arriva Sveriges resultat sett helt annorlunda ut.

Arrivaägaren Deutsche Bahns huvudkontor vid Potsdamer Platz i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Arrivaägaren Deutsche Bahns huvudkontor vid Potsdamer Platz i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Jämfört med året innan lyckades nämligen Arriva Sverige år 2012 förbättra sitt resultat avsevärt. Rörelseresultatet blev ett plus på 17 miljoner kronor mot ett minus på 75,9 miljoner år 2011. Rresultatet efter finansiella poster blev dock negativt även i fjol med ett minus på 17,4 miljoner. Även det är en avsevärd förbättring jämfört med året innan då resultatet var – 113,4 miljoner.

Omsättningen ökade från 974 miljoner år 2011 till 1359 miljoner i fjol. Samtidigt är det bundna egna kapitalet (aktiekapital och reservfond) endast 12 miljoner kronor. Det är i förhållande till omsättningen mycket lågt eget kapital. Sannolikt spelar det även här in att Arriva i ryggen har den tyska staten i Deutsche Bahns skepnad.

Även 2010 redovisade Arriva illröda siffror med ett resultat på – 108,7 miljoner. Arriva Sverige har gått med förlust sedan början av 2000-talet.

Företagsledningen förklarar det förbättrade resultatet förra året med en förbättrad kontraktsportfölj och effektiviseringar.

Arriva Sverige är dotterbolag till Arriva Danmark. Koncernens moderbolag är de tyska statsbanorna, Deutsche Bahn.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)