Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BR om kör- och vilotider: Mer förnuft, mindre fyrkantighet

BR-chefen Göran Forssén: Mer förnuft, mindre byråkrati och fyrkantighet önskas. Foto: Ulo Maasing.

BR-chefen Göran Forssén: Mer förnuft, mindre byråkrati och fyrkantighet önskas. Foto: Ulo Maasing.

Myndigheternas kontroll av kör- och vilotidsreglerna måste vara inriktad på sådant som påverkar trafiksäkerhet, konkurrens på lika villkor och liknande. Kontrollen måste vara förnuftig och inte fyrkantig som den ibland är. Det skriver Bussbranschens Riksförbund, BR, i ett remissvar till Näringsdepartementet. BR tycker bland annat att det är orimligt att straffa bussbolag med höga avgifter när man missar att ha färdskrivarkort i färdskrivaren när bussar flyttas för tvätt eller service på depån.

Bakgrunden är att Transportstyrelsen har föreslagit en del ändringar i kör- och vilotidsreglerna. Transportstyrelsen vill ha ökade möjligheter att inte ta ut straffavgifter när man hittar företag som har brutit mot regelverket. Förnuftet ska råda, inte formalia.

– Förslaget är ett steg i rätt riktning mot ett mer ändamålsenligt och verklighetsanpassat system när det gäller reglerna för kör- och vilotider och tillsynen av dessa, skriver BR-chefen Göran Forssén till Näringsdepartementet.

– Men ytterligare förändringar måste till för att det ska bli en hållbar situation för bussbranschen.

BR vill bland annat att tillsynsmyndigheten själv ska kunna avgöra att man inte tar ut en sanktionsavgift utan att begära in ett skriftligt yttrande för bussföretaget. Man vill också att taket för sanktionsavgifter, idag högst tio procent av omsättningen, ändras väsentligt.

– I synnerhet små bussföretag drabbas på ett orimligt och oproportionellt sätt med nuvarande regler, skriver BR.

Inte fyrkantigt
BR framhåller också att tillsynen av reglerna för kör- och vilotider måste vara inriktad på att i första hand hitta och straffa grövre förseelser, liksom på att straffa och förhindra överträdelser som påverkar trafiksäkerhet, konkurrens på lika villkor m m.

– Därför måste reglerna tillämpas med förnuft och inte på ett fyrkantigt sätt, framhåller BR.

Ett exempel på hur man absolut inte vill att reglerna ska tillämpas är när bussföretag missar att ha färdskrivarkort i färdskrivaren när bussar körs eller flyttas i samband med service, tvätt och verkstadsbesök. Det är något som regelverket beskriver som en allvarlig överträdelse med en sanktionsavgift på 4000 kronor.

– Men det handlar då om förflyttningar på ett antal sekunder eller någon enstaka minut, bagatellartade förseelser som inte påverkar trafiksäkerheten. Därför bör Transportstyrelsen kunna bestämma att man inte tar ut någon sanktionsavgift, utan att ens begära in skriftligt yttrande från bussbolaget.

Som exempel på hur orimligt reglerna kan slå visar BR på hur Smålandsbussen, vilket vi tidigare rapporterat om, påförts en avgift för 175 förseelser à 4000 kronor för sådana förflyttningar. Eftersom maxbeloppet per företag är 200000 kronor slapp dock Smålandsbussen att betala hela beloppet.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)