Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dålig information kan ge böter

En ny lag om passagerares rättigheter införs nästa sommar. Foto: Ulo Maasing.

En ny lag om passagerares rättigheter införs nästa sommar. Foto: Ulo Maasing.

Företag som bedriver kollektivtrafik är skyldiga att ge sina kunder en tydlig information om vilka villkor som gäller för de biljetter de köpt. Annars kan företagen få böta. Det är en del av ny lagstiftning om resenärers rättigheter som regeringen förbereder och som ska börja gälla den första juii nästa år, skriver tidningen Riksdag&Departement.

Den ändrade lagstiftningen bygger på tre EU-förordningar om rättigheter för flyg-, tåg- och bussresenärer. Det gäller främst längre resor, alltså resor över 100 kilometer. Kortare resor än 100 kilometer ska regleras nationellt.

Om transportföretagen inte uppfyller sina skyldigheter när det gäller information vill regeringen att de sanktionsmöjligheter som finns i marknadsföringslagen ska gälla. Bland dessa finns viten. Missnöjda resenärer ska få två månader på sig att reklamera resan.

Lagen om resenärers rättigheter ska börja gälla den 1 juli nästa år, men när det gäller tydligare biljettinformation räder lagen i kraft först ett år senare, enligt Riksdag&Departement.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)