Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första slideinbussen i trafik i Landskrona

På måndagen sätts den första elbussen med slideinteknik i trafik i Landskrona. Foto: Solaris.

På måndagen sätts den första elbussen med slideinteknik i trafik i Landskrona. Foto: Solaris.

På måndagen sätts Sveriges första elbuss med slideinteknik i trafik i Landskrona. Bussen ska delvis använda sig av infrastrukturen för den befintliga trådbusslinjen, men också kunna köra utanför denna. Slideinbussen är utrustad med en automatisk in- och urkoppling av strömavtagaren, pantografen, kompletterad med ett kraftfullt batteripaket. Slideinbussen är en del av ett försöksprojekt som pågår fram till år 2015.

Bakom projektet  står  bland andra Lunds universitet, Volvo och konsultföretaget ÅF.

– Slide in-tekniken gör det möjligt för oss att utöka elektrifieringen av Landskronas stadsbussnät utan att behöva sätta upp fler trådar. Vi behåller därför både fördelen av en elektrifierad trafik och flexibiliteten i att kunna justera linjesträckningar utanför centrum, säger Skånetrafikens bussansvarige Klas Sörensson.

På många håll i världen pågår för närvarande olika försök och satsningar på en elektrifiering av stadsbusstrafik. Flera europeiska städer har också batteribussar i reguljär trafik, bland andra Wien och Nottingham.

Bussbranschens Riksförbund, BR, och Bil Sweden arrangerar i höst ett stort seminarum om bland annat elbussar under rubriken Är framtiden elektrisk? Läs mer om seminariet här nedan! Semiariet är öppet för alla. Deltagaravgiften är 800 kronor.

Energieffektiv kollektivtrafik och elbussar är temat för ett spännande, framtidsinriktat seminarium i Stockholm den 9 oktober. Bakom seminariet står Bussbranschens Riksförbund (BR) och den svenska fordonsindustrins branschorganisation Bil Sweden.

Förnybar energi är bra men använder vi den effektivt, är den centrala frågan på seminariet.

Bakgrunden är att teknikutvecklingen för bussar är på väg att ta ett stort språng framåt, bort från fossila drivmedel och på väg till miljövänligare alternativ. Samtidigt är tillgången på förnyelsebara drivmedel begränsad.

En nyckelfråga då blir om samhället har råd med en kollektivtrafik som slösar med energi. Bussar med eldrift finns redan i många varianter, från hybridbussar till rena elbussar. På seminariet kommer man att belysa vilken potential det finns i elektrifiering och andra sätt att skapa en effektivare och renare kollektivtrafik?

Den tekniska utvecklingen, framkomlighetens betydelse, ekonomi och samhällsutveckling är aspekter som kommer att belysas.

Här kan du anmäla dig till konferensen.

 

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Lustigt. För 35 år sedan snart anordnades seminariet ‘Elektrisk kollektivtrafik i medelstora städer’ av universitetet i Linköping. Med till stora delar samma innehåll. Men då var fortfarande alltför få intresserade av att finna alternativ till dieseldriften. Det har således varit trögt i portgången och elbussentusiasterna för 35 år sedan blev närmast idiotförklarade.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)