Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborg folkomröstar om trängselskatten

Göteborg folkomröstar om trängselskatten nästa år.

Göteborg folkomröstar om trängselskatten nästa år.

Allt tyder på att det blir folkomröstning om trängselskatten i Göteborg nästa år. I ett yrkande till kommunstyrelsen i Göteborg föreslår en bred politisk majoritet i kommunen att en sådan folkomröstning ska genomföras i samband med det allmänna valet den 14 september 2014. Bakom förslaget står Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Moderaterna och Folkpartiet.

Även Kristdemokraterna är för en folkomröstning, men ville hellre att denna skulle äga rum den 16 mars.

De övriga partierna har också enats om hur frågan i folkomröstningen ska formuleras:

”Göteborgs Stad har tillsammans med Staten, Göteborgsregionen, Region Halland och Västra Götalandsregionen ett avtal om Västsvenska paketet.

Trängselskatten som infördes i Göteborg 2013 ingår i avtalet och har tre syften: minska trängseln, förbättra miljön och delfinansiera Västsvenska paketet. Paketet innehåller bland annat en ny Götaälvbro, en pendeltågtunnel, en ny älvförbindelse och investeringar i kollektivtrafik.

Kommunfullmäktige har efter ett folkinitiativ beslutat att hålla en
rådgivande folkomröstning.

Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet 2014 ?
Ja  – Nej”

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Det är alldeles lysande att man folkomröstar om något som är mycket dyrt, och som kanske även kan minskas och göras billigare, göras annorlunda – om bara den politiska viljan finns. Politikerna borde ha skaffat bättre stöd för såväl idéerna om stora investeringar i infrastruktur som idén att trängselavgifter ska finansiera dem.

    I t.ex. Tyskland får ALL tung trafik betala om de ska åka på tyska vägar. Då är alltså utländska åkare med och finansierar tyska vägar. Det är mycket rimligt – även utländsk trafik sliter på vägarna. Betalvägar, så att även utländska personbilar är med och betalar är väl inte heller orimligt? Att höga avgifter, skatter och t.ex. regler för ”Miljözon” bara gäller för svenskregistrerade fordon, därför att deras registreringsskylt är enkel att kolla för trafikpolisen, är faktiskt diskriminering mot svenskregistrerade fordon (och mot svenskar, i princip). Och ett otillbörligt gynnande av utländska fordon (och mot utlänningar, i princip)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)