Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer resor för CDP Group när cirkeln sluts för Lena Lilja

Lena Lilja har sålt sitt företag till Christer Dahlberg och hans CDP Group. Målet är bland annat att växa sig betydligt större som researrangör i Västsverige. I gruppen ingår bussföretaget Trestad Stigen. Foto: Ulo Maasing.

Lena Lilja har sålt sitt företag till Christer Dahlberg och hans CDP Group. Målet är bland annat att växa sig betydligt större som researrangör i Västsverige. I gruppen ingår bussföretaget Trestad Stigen. Foto: Ulo Maasing.

Det är en strålande glad Lena Lilja vi möter en solig julidag i Uddevalla. Mitt i sommaren, den första juli, har hon sålt sitt företag Lilja Resor till snabbväxande CDP Group. För Lena Lilja innebär det något av att cirkeln är sluten. CDP Group äger nämligen Trestads Buss där Lena arbetade många år innan hon startade eget. Affären med CDP Group innebär också att Lena på allvar är tillbaka i bussbranschen, även om hennes arbetsfält nu är mycket bredare än under så. Och ambitionerna är högt satta: siktet är inställt på att bli störst i Västsverige. Inte som bussbolag, men väl som researrangör.

Av Ulo Maasing i Uddevalla

CDP Group är en annorlunda aktör i buss- och resebranschen. Ursprungligen var det ett rent utbildningsföretag, men i fjol köpte ägaren Christer Dahlberg de båda bussföretagen Trestads Buss i Uddevalla och Stigen Buss i Dalsland. Nu vilar gruppens verksamhet på två ben, utbildning och resor. I båda verksamheterna siktar man in sig på såväl företagskunder som privatkunder. Lena ska leda reseverksamheten i CDP Travel där dels hennes tidigare företag Lilja Resor AB, dels Trestad Stigen AB ingår.

Bussverksamheten är samlad i Trestad Stigen som arbetar med beställningstrafik, bussresor mm, medan Lilja Resor är inriktat på företag och konferenser. Ungefär 80 procent av Lilja Resors verksamhet är företagskunder. Parallellt med CDP Travel finns utbildningsverksamheten i CDP Education där också två bolag ingår: Nya Trafikskolan AB som är inriktad på privatmarknaden och Motivera CSR AB som har företag som sin målgrupp.

– Grundidén är att företagen i gruppen ska generera uppdrag åt varandra, förklarar CDP Groups ägare och vd Christer Dahlberg.

I 16 år har han drivit utbildningsföretaget Motivera som i första hand erbjudit företag inom industrin olika utbildningar. Motivera köpte härom året Nya Trafikskolan, ett företag som utbildar buss- och lastbilsförare. En viktig del av verksamheten är den så kallade YKB-utbildningen, alltså den obligatoriska vidareutbildning som buss- och lastbilsförare måste gå igenom för sitt yrkesförarkompetensbevis.

Så här är CDP Group organiserat. Utbildningsverksamhet och reseverksamhet har gemensam ledning.

Så här är CDP Group organiserat. Utbildningsverksamhet och reseverksamhet har gemensam ledning.

När han förra året köpte de båda bussbolagen hade Christer Dahlberg föga erfarenheter från bussbranschen. Men han såg att utbildningsverksamheten och bussbolagen tillsammans kunde stötta varandra.

– De bästa månaderna för utbildningarna är samtidigt den tid då bussarna står mest stilla. Köpet av Trestad och Stigen har gett oss bussar som vi vid behov kan använda i förarutbildningen, säger Christer.

– När jag hade köpt bussföretagen konstaterade jag att man inte hade någon företagsförsäljning utan nästan uteslutande arbetade med privatkunder vid sidan om den skoltrafik man körde. Jag konstaterade att anledningen var Lena och hennes företag. Hon hade företagskunderna. Alltså…

Smickrad och entusiastisk
Christer och Lena hade träffats tidigare genom företagarföreningen.

– Det var lätt att se hur drivande Lena är och hur bra hon har lyckats. Vi tänker också på samma sätt. För mig var det naturligt att se om vi inte kunde utveckla en gemensam verksamhet, förklarar Christer.

Även affärsmässigt hade Lena och Christer haft kontakt sedan tidigare genom att Christers företag redan för flera år sedan hade köpt arrangemang från Lilja Resor.

– Jag hade inte några planer på att sälja när Christer föreslog en affär. När jag fick erbjudandet blev jag både smickrad och entusiastisk. Affären öppnar helt nya utvecklingsmöjligheter både för Lilja Resor, Trestad Stigen och för utbildningarna, säger Lena nästan sprudlande.

Hon startade sitt företag 2005 och har jobbat mycket sedan dess. Så värst mycket lugnare lär det inte bli nu efter övertagandet vid halvårsskiftet, varnar Christer.

– Men jag har inget emot att arbeta mycket. Det här är ju inget jobb, det är en livsstil och det roligaste jag vet, svarar Lena.

Hon är nu ansvarig för hela reseverksamheten i CDP Group och har en rad uppgifter framför sig. En av de närmaste är att minska antalet bussar, ett arbete som pågår som bäst. När Christer Dahlberg köpte de båda bussföretagen blev han också ägare till 24 bussar. Tio försvann när Stigen förlorade skolkörningar, men målet är att bara ha sex – åtta bussar.

– Det är bättre att hyra in från kollegor när det behövs än att ha bussar som inte utnyttjas fullt ut. Vi ska inte ha ett stort, underutnyttjat kapital stående på garageplanen. Vi kommer också att arbeta hårt med logistiken så att vi slipper ha bussar som står still. Där har trafikledarna en nyckelroll, säger Lena, samtidigt som hon medger att hon efter alla sina år i bussbranschen trodde att det skulle vara svårt att avveckla många av bussarna.

– Vi måste se affärsmässigt på saken. Och det finns bussar ute på marknaden om vi skulle behöva fler, säger hon.

– Men visst är det känslomässigt laddat att skära ner vagnparken. Jag har sett två gamla ägare som haft ett sorgearbete att gå igenom. För resenärerna, däremot, spelar färgen på bussarna ingen roll. Däremot är varumärket, föraren och reseledaren oerhört viktiga, tillägger Christer.

– När vi hyr in bussar från kollegor är vi väldigt angelägna om att veta vem som kör och att vi har en personlig kontakt med varje förare som kör åt oss så att vårt varumärke vårdas, framhåller Lena.

Strukturförändringar
Han såg det närmast som en historisk nödvändighet att förena Trestad och Stigen.

– Jag är övertygad om att bussbranschen kommer att gå igenom stora strukturförändringar de närmaste åren, säger Christer samtidigt som han konstaterar att sådana förändringar inte bara ger sig själv.

– Att slå ihop de båda bussföretagen har inte varit enkelt. Inte så att det fanns en motvilja hos personalen att förena bolagen, tvärtom. Men vi har fått ägna ett år åt att få kulturerna i de båda bussföretagen att smälta samman.

Lilja-2

Lena Lilja och Christer Dahlberg har ambitionen att få reseverksamheten att växa, både bland företags- och privatkunder. Samtidigt bantar man bussflottan och siktar in sig på att hyra in mer kapacitet från kollegor i bussbranschen. Foto: Ulo Maasing.

Företagskunder har svarat för omkring 80 procent av Lilja Resors verksamhet. Det är också den del av reseverksamheten som har den största tillväxtpotentialen, menar Lena. CDP Groups övriga verksamhet ska bidra till att knyta fler kunder även till reseverksamheten. I fjol omsatte reseverksamheten, Lilja Resor inräknat, 72 miljoner. I år är målet en omsättning på 75 miljoner. Av dessa svarar privatmarknaden för 60 miljoner och företagsmarknaden för 15. Koncernen som helhet omsätter ca 125 miljoner.

Totalt arbetar 90 personer i CDP Group, lika fördelade mellan utbildning och resor. Men antalet fasta heltidstjänster är få. Således har man bara två fast anställda bussförare.

Christer Dahlberg uppger att CDP har omkring 5 000 fast kunder i utbildningsverksamheten. Det är en bas som ska ge fler företagskunder även till reseverksamheten.

– Vi har en tydlig plan för hur vi ska vinna fler företagskunder inom regionen, men vi ska även utanför denna, säger han.

– Vi är hyfsat stora i den här delen av landet, men ska nu arbeta på att nå ut i hela landet. Vår styrka har varit att vi är personliga. Det ska vi fortsätta med. För min egen del innebär den här affären att jag kommer att vara ute hos kunder ännu mer än tidigare, resonerar Lena.

Hon uppger att man det senaste halvåret haft ungefär 2600 privatresenärer.

– Vi ska fortsätta att utveckla även privatresorna, men inte genom att ge oss in i lågprissegmentet. Vi har ett nätverk som gör att vi kan sälja resor som man annars inte hittar. Och vi har volymer som gör att vi kan förhandla fram bra priser.

– Vi ska sälja mer, men inte bli ett gigantiskt företag, tillfogar Christer.

Säljare på tre orter
Redan idag har CDP Group en säljorganisation på flera håll i landet. Den kommer man att kunna utnyttja även till att sälja resor, främst till företag. Koncernens stora försäljningskontor ligger i Malmö och har tio medarbetare. Dessutom har man säljkontor i Uddevalla (tre medarbetare) och Stockholm (två medarbetare). Tanken är att medarbetarna på de olika kontoren nu inte bara ska sälja det 80-tal olika utbildningar som företaget erbjuder.  De ska också sälja resor, konferens-, och incentivearrangemang, inte minst till utbildningskunderna.

– Vi kan skräddarsy arrangemang åt företag och andra med allt från transport och hotell till underhållning, föreläsare med mera. I koncernen har vi också en talarbyrå där vi har knutit till oss många av de främsta talarna i landet.

Även i framtiden kommer bussresor att ha en given plats i företagsgruppens verksamhet, framhåller Lena.

– Jag har en absolut tro på bussresan som koncept, även om den kommer att ändras lite i form och innehåll de närmaste åren. Vår grej kommer bland annat att vara mycket kryssningar i grupp med busstransfers: Karibien, Medelhavet och så vidare. Men jag tror också på lite exklusivare bussresor där resenärerna har en mer personlig relation till såväl reseledare som förare.

Om några år  räknar Christer med att det i hans företagsgrupp kommer att finnas några fler företag inom utbildningsverksamheten.

– Och vi kommer att ha fler verksamheter i resedelen, säger han.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det låter fantastik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)