Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skatteplanering håller kommunalt bussbolag under armarna

Koncernbidrag till Skelleftebuss sänkte skatten för kommunal koncern. Foto:Jlundqvi/Wikimedia Commons.

Koncernbidrag till Skelleftebuss sänkte skatten för kommunal koncern. Foto:Jlundqvi/Wikimedia Commons.

Det kommunala bussföretaget Skelleftebuss har i praktiken hållits under armarna genom skatteplanering. Det framgår av flera artiklar i tidningen Norra Västerbotten på torsdagen. Skelleftebuss´  verksamhet har i praktiken gått med stora förluster under en rad år. Förlusterna har täckts genom koncernbidrag från Skellefteå Stadshus AB som också äger Skellefteå Kraft och bostadsbolaget Skebo. Skelleftebuss har de senaste fem åren gått med mer än 50 miljoner kronor i förlust.

Till Norran säger Skelleftebuss ´ vd Andreas Olofsson att ”systemet inte håller”.

– Jag skulle vilja att vi övergick till en skattefinansierad underskottstäckning.

I praktiken medger han också att systemet med koncernbidrag är ett resultat av skatteplanering av det kommunala moderbolaget Skellefteå Stadshus.

– Man har helt enkelt sett fördelar här, framförallt koncernmässiga. Då inkomstskattelagen medger att förluster kan kvittas mot vinster, säger han till tidningen och fortsätter.

– Det är bristen på finansiering som skapar problem i bolaget. Det uttalade systemet har handlat om att inte skattesubventionera stadstrafiken, och koncernbidragen har inneburit en slags lättnad, eftersom verksamheten inte klarar sig annars.

Även kommunalrådet Lorents Burman(S) i Skellefteå medger i Norran att koncernbidraget till Skelleftebuss ”har haft skattemässiga fördelar”.

I den senaste trafikupphandlingen i Västerbotten erövrade Skelleftebuss landsbygdstrafik långt in i det västerbottniska inlandet. Man slog alltså ut sina konkurrenter med pengar från kommunens hyresgäster och elkunder, samtidigt som det kommunala moderbolaget sänkte skatten.

– Om vi inte hade erhållit koncernbidrag skulle tingsrätten säga att bolaget är konkursmässigt. Men vi skulle inte gå i konkurs. Vi skulle tvingas övergå till att finansiera stadstrafiken på det sätt som de flesta andra kommuner har valt, det vill säga att täcka upp underskottet med skattemedel, säger Andreas Olofsson till Norra Västerbotten.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)