Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Succé för enklare enkelbiljetter i Skåne

Skånetrafikens nya tjänst för enkelbiljetter har snabbt blivit populär. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafikens nya tjänst för enkelbiljetter har snabbt blivit populär. Foto: Ulo Maasing.

Den nya tjänst för köp av enkelbiljetter som Skånetrafiken smyglanserade i mitten av juli har blivit populär. Som vi tidigare har rapporterat kan man numera köpa enkelbiljetter till alla Skånetrafikens bussar och tåg i Skåne med en smartphone och Skånetrafikens app Reseplaneraren. Redan nu har 25 000 kunder registrerat sig, rapporterar Skånetrafiken.

Man kan antingen köpa sin biljett direkt i anslutning till själva resan eller också köpa biljetten i förväg och aktiverar och använda den vid ett senare tillfälle, inom sju dagar.  Betalar gör man med sitt bank- eller kreditkort (VISA eller Mastercard) direkt i appen.

Systemet är betydligt enklare än de SMS-biljetter som används på många andra håll i landet.

– Tjänsten har fått ett bra mottagande och hela 25 000 personer har registrerat sig för att kunna använda tjänsten. Med tanke på att vi precis har börjat marknadsföra tjänsten är det ett mycket bra resultat, säger Pernilla Nilsson, projektledare på Skånetrafiken.

– Vi märker att det är en efterlängtad tjänst bland våra resenärer som kanske inte reser varje dag med oss. Det är enkelt och smidigt.

Hittills är biljetten mest utnyttjad i stadstrafiken i Helsingborg och Malmö och på sträckan Malmö-Lund-Malmö. Den mobila biljetten finns både som vuxen, barn och Duo/Familj.

– För att köpa biljett måste man vara uppkopplad, men när man ska aktivera den går det bra att vara offline. Första gången man använder tjänsten är det ett par extra steg för att registera sig för själva tjänsten och också knyta sitt bank- eller kreditkort till den. Men därefter är det ett snabbt och enkelt förfarande

Biljetten är utvecklad i samarbete med Softhouse AB.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)