Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trådlösa elbussar i reguljär trafik

De första induktivt laddade stadsbussarna har nu satts i reguljär trafik i Sydkorea. Foto: KAIST.

De första induktivt laddade stadsbussarna har nu satts i reguljär trafik i Sydkorea. Foto: KAIST.

Den tekniska utvecklingen när det gäller eldrivna bussar går snabbt framåt i Asien. I Sydkorea har nu de första induktivt laddade stadsbussarna satts i reguljär trafik efter att man har testat tekniken  i fältprov sedan 2009. Tekniken liknar den som spårvagns- och tågtillverkaren Bombardier i Europa nu även utvecklar för bussar och som Bombardier har döpt till Primove.

Det är forskare vid Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) som har tagit fram den koreanska lösningen på vad man kallar för OLEV, Online Electric Vehicle.

I den sydkoreanska staden Gumi har den här veckan två bussar med tekniken satts i reguljär trafik. De ska följas av ytterligare tio bussar år 2015. Bussarna trafikerar en innerstadslinje som är tolv kilometer lång och ansluter till järnvägsstationen i Gumi.

Kablar under asfalten behövs endast längs 5 - 15 procent av linjen. Strömmen är endast påslagen när en elbuss befinner sig ovanför kablarna. Foto: KAIST.

Kablar under asfalten behövs endast längs 5 – 15 procent av linjen. Strömmen är endast påslagen när en elbuss befinner sig ovanför kablarna. Foto: KAIST.

Precis som i Bombardiers Primoveteknik laddas de koreanska bussarna via ett magnetfält från elslingor under asfalten.

Under bussen, 17 centimeter över körbanan, finns en mottagare som omvandlar magnetfältet till el och som laddar ett litet batteri på bussen. Därifrån hämtas sedan energin till att köra bussen.

Batteriet är enligt KAIST ungefär en tredjedel så stort som på de elbilar som finns på marknaden.

Det är inte heller nödvändigt att ha kablar dragna längs hela linjen. Enligt KAIST räcker det med att ha kablar under 5 – 15 procent av linjesträckningen.

Särskilda sensorer känner av när en OLEV-buss befinner sig över kablarna. Först då slås strömmen på. Så fort bussen har passerat slås strömmen av igen. När andra fordon passerar är strömmen avslagen.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)