Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt bättre för Nobina men Swebus går neråt

Swebus kämpar med sviktande lönsamhet. Foto: Ulo Maasing.

Swebus kämpar med sviktande lönsamhet. Foto: Ulo Maasing.

Nobina gjorde en bra första halva av sitt räkenskapsår. Det framgår av den delårsrapport som företaget presenterade på torsdagen. Rörelseresultatet förbättrades från 148 till 172 miljoner kronor, samtidigt som nettoomsättningen ökade marginellt med 0,7 procent till 1718 miljoner kronor.

Under perioden vann Nobina en rad upphandlingar, bland annat cirka 250 bussar för Västtrafik, 100 bussar i Malmö och 31 bussar i Helsingfors.

– Vi ser fram mot ett år med fortsatt hög affärsaktivitet, säger Nobinas koncernchef Ragnar Norbäck.

– En omfattande kontraktsportfölj och stora upphandlingsvolymer ger stabilitet, samtidigt som det stora antalet incitamentsbaserade kontrakt ger utrymme för tillväxt och bättre marginaler.

Det är den upphandlade trafiken som går bra för Nobina. Den kommersiella trafiken, dvs Swebus, rasar i lönsamhet. Expressbussarna fortsatte att kämpa med låga volymer och en intensiv priskonkurrens. Omsättningen minskade från 199 till 176 miljoner och rörelseresultatet från 13 till 3 miljoner.

Nobina pekar på att den statsägda konkurrenten Nettbuss bedriver aggressiva priskampanjer på västkusten som en av orsakerna till den svaga lönsamheten. Andra skäl är konkurrensen på järnvägssträckan Stockholm – Göteborg, inrikesflyget med mera.

”Följden är att marknadssegmentet för interregionala bussresor för närvarande krymper”, skriver Nobina i sin delårsrapport.

Där pekar man också på att man tvingats lägga ner flygbusstrafiken mellan Stockholm och Arlanda på grund av den nya pendeltågslinjen till flygplatsen i SL:s regi. Denna är till hälften skattefinansierad.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)