Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Daimler Buses vänder till vinst

Hartmut Schick, chef för Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Hartmut Schick, chef för Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Världens största busstillverkare utanför Kina, Daimler Buses, kommer att vända flera års förlustsiffror till vinst i år igen. Det uppgav koncernchefen Hartmut Schick på en presskonferens i Tyskland nyligen. Daimler tillverkar bland annat Mercedes-Benz och Setra bussar. Där presenterade han också en helt ny ledningsgrupp för Daimler Buses med ny produktionschef och ny chef för produktutveckling.

Schick pekade på att förra året var det värsta året på 20 år i Europa när det gäller bussmarknaden generellt. Under det första halvåret i år fortsatte marknaden att försvagas. Nergången var 8,2 procent, i Västeuropa nästan tio procent.

– Orsaken är den ekonomiska krisen som pressar den offentliga sektorn i många länder. Dessutom finns det en stor försiktighet i Europa när det gäller investeringar i nya turistbussar. I Latinamerika är däremot utvecklingen svagt positiv, förklarade Hartmut Schick.

Ökad försäljning
Trots den svaga marknadsutvecklingen har dock Daimler Buses ökat sin försäljning. Under det första halvåret i år sålde man fem procent fler bussar än under samma tid förra året, närmare 14000.

– Uppgången drevs främst av en ökad försäljning av chassier i Latinamerika, men det finns också positiva tecken i Europa, framhöll Schick.

Trots att försäljningen ökade, mätt i antal enheter, minskade den något i krassa pengar. Det beror i sin tur på att Daimler Buses har haft en hög andel chassier i produktmixen, vilket har hållit enhetspriset nere.

Schick slog fast att Daimler Buses har förbättrat sitt rörelseresultat avsevärt under den senaste tiden och att det fortsätter att utvecklas positivt. Under andra kvartalet vände lönsamheten till ett positivt rörelseresultat. I Europa har man tappat mark när det gäller turistbussar, men samtidigt hade Daimler en rekordstor ökning när det gäller stadsbussar.

– Sammantaget ökade vi vår marknadsandel i Europa med 3,1 procentenheter till 29,8 procent, uppgav Hartmut Schick. På vår tyska hemmamarknad var utvecklingen särskilt stark med en försäljningsökning på tio procent och en marknadsandel på 54,1 procent.

Tyst om elektromobilitet
I sitt långa tal var Hartmut Schick påfallande tyst när det gäller elektromobilitet, alltså en alektrifiering av busstrafiken. Enligt vad bussmagasinet.se erfar beror det på att man inte har bestämt sig för vilken väg man ska gå efter att ha laborerat med såväl bränslecellsbussar och bränslecellshybrider med mycket måttliga kommersiella framgångar.

På presskonferensen avslöjade Daimelr Buses att man hittills sålt endast ett hundratal hybridbussar, alltså mindre än en tiondel av den mängd som Volvo sålt.

– Vi ser hybridbussmarknaden som negligerbar, sa Hartmut Schick, som dock samtidigt slog fast att Daimler är inställt på att producera elbussar.

– Vi tror att vi måste utveckla en helt ny plattform för dessa, inte bara bygga på en dieselbussplattform. Hybridbussen är bara ett mellanled. Vi vill bygga en helt elektrisk buss, slog Hartmut Schick fast.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)