Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Energieffektivt och elektriskt i specialtidning om framtidens bussar

elbusstidningI samband med konferensen ”Är framtiden elektrisk?” den 9 oktober ger BR (Bussbranschens Riksförbund) tillsammans med Bil Sweden ut en specialtidning med fokus på energieffektiv kollektivtrafik och elbussar. I tidningen, döpt till eBUSS, finns aktuella reportage och intervjuer med forskare, politiker och andra som diskuterar möjligheterna i framtidens kollektivtrafik och elbussar.

Pappersutgåvan finns klar i dagarna, men redan nu kan Du ladda ner den digitala utgåvan av eBuss här.

Ett av de större reportagen i eBUSS ägnas åt det unika projektet ElectriCity i Göteborg. Där startar man 2015 en elbusslinje som tack vare ny, tyst och emissionsfri teknik också kommer att få hållplatser inomhus. Resenärerna ska också erbjudas nya, spännande tjänster.

Projektet med elbussar i Göteborg väcker också stort intresse bland forskare och innovativa bolag som vill kunna experimentera med energisystem och nya tjänster för kollektivtrafik- resenärerna.

eBUSS tar också läsarna med till Wien, valsernas stad. Där blandas klappret från hästhovar med ett lågmält susande från batteridrivna bussar på två linjer i centrala Wien.

Framtidens stadsbuss kan mycket väl få kraften underifrån med hjälp av en mer än hundraårig teknik. Det är en teknik som kan revolutionera busstrafiken i städerna och göra den extremt tyst och fri från utsläpp. Och utan stora ingrepp i vare sig stadsmiljö eller infrastruktur. Spårvagnstillverkaren Bombardier räknar med att var tionde stadsbuss som säljs år 2020 kommer att vara helt elektrisk. eBUSS rapporterar.

Franz Freiherr von Redwitz, MAN: Elektrifiering är en överlevnadsfrågs för busstilverkarna. Foto: Ulo Maasing.

Franz Freiherr von Redwitz, MAN: Elektrifiering är en överlevnadsfrågs för busstilverkarna. Foto: Ulo Maasing.

Nya gas- och dieselbussar är något av rullande dammsugare. De renar stadsluften från partiklar där de kör istället för att förorena den. Men ändå anser en av Europas ledande tillverkare av gasbussar, tyska MAN, att en elektrifiering av bussarna måste komma.

”Annars får vi inte ner utsläppen av växthusgaser så mycket som krävs. Det är en överlevnadsfråga för Europas busstillverkare”, säger Franz Freiherr von Redwitz, marknadsansvarig för MAN:s bussverksamhet i en intervju i eBUSS.

Tidningen tar också läsarna med till Nottingham – en stad som fått flera utmärkelser för sitt sätt att arbeta med kollektivtrafik. Snart är man också störst i Europa på elbussar. Tidningen eBUSS intervjuar ansvariga politiker och berättar om satsningen i Robin Hoods stad.

Förutom de många reportagen intervjuar eBUSS också en rad experter och politiker om deras syn på framtidens busstrafik.

Här hittar du eBUSS som pdf, alldeles gratis.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)