Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framtiden är elektrisk

Bränslecellsbuss i Oslo. Foto: Ruter.

Bränslecellsbuss i Oslo. Foto: Ruter.

Ruter, som svarar för kollektivtrafiken i Oslo, slår nu fast att framtiden för busstrafiken i den norska huvudstaden är elektrisk. Kommunfullmäktige i den norsk huvudstaden har slagit fast att kollektivtrafiken i Oslo ska vara klimatneutral innan år 2020 – och eldrivna bussar blir då ett viktigt inslag i utvecklingsarbetet.

– Bilden är ganska komplicerad och framtiden för den typiska stadsbussen är oklar. Vi är dock ganska säkra på ett det efterhand kommer att bli en övergång till eldrivna bussar, säger Halvor Jutulstad, Ruters chef för infrastruktur och miljö, till den norska nättidningen Osloby.

Han pekar på en rad olika koncept:
Batteribussar för laddning på natten. Nackdelen är att bussarna blir väldigt tunga.
Batteribussar för snabbladdning som laddas kontaktlöst eller med en ledning eller pantograf på vissa hållplatser.
Hybridbussar.
Bränslecellsbussar.
Trådbussar.

Just trådbussar lär dock knappast bli aktuella, trots att många läsare hör av sig till norska medier och vill se en comeback för dessa i Oslo, i synnerhet mot bakgrund av de stora problem som spårvägen i Oslo har haft under året och de miljarder som ska pumpas in i anskaffandet av nya spårvagnar.

– Batteribussar bedöms redan nu vara klart billigare än trådbussar. Trådbussarna är också mindre flexibla, säger Jutulstad till Osloby.no.

I ett medellångt perspektiv menar Jutulstad att biogashybrider kan bli mycket intressanta.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Vid en första anblick verkar el (generellt) innebära mindre negativ miljöpåverkan än bränslen.
    Är det någon som i just detta specifika sammanhang funderat på vilken typ av elproduktion somm kommer att tillgodose dessa bussar utofrån att all elproduktion samordnas på den europeiska elmarknaden? Kan det t.o.m vara så att miljöpåverkan från en elbuss är högre än från en dieselbuss ?
    Frågan är komplex och helt klart värd att reflektera kring en stund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)