Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med nytt busslinjenät i Örebro

I februari nästa år för Örebro ett nytt linjenät för stadsbussarna. Foto: Ulo Maasing.

I februari nästa år för Örebro ett nytt linjenät för stadsbussarna. Foto: Ulo Maasing.

På tisdagen klubbades det nya linjenätet för stadsbussarna i Örebro. Bland nyheterna finns dubbla linjer till de större stadsdelarna i Örebro vilket ger dessa 10-minuterstrafik. Andra nyheter är ett enhetligt centrumstråk, slottet som central knutpunkt, ökad punktlighet och ökad turtäthet.

Bakgrunden är att Örebro stad och Länstrafiken Örebro sedan våren 2012 har arbetat med att öka resandet med stadsbussarna i Örebro. Detta sedan en tidigare omläggning av stadsbusstrafiken inte gav den resandeökning man hade hoppats på.

Målet nu är att gå från dagens närmare 8 miljoner resor per år till 10 miljoner resor per år.

Under 2013 har Länstrafiken, Örebro kommun och operatören Nobina arbetat med att ta fram förslag på ett förbättrat linjenät. I arbetet har man aktivt stimulerat örebroarna att komma in med idéer, synpunkter och önskemål.

Det nya linjenätet kräver viss utbyggnad av befintliga hållplatser, nya hållplatser och större vändplaner. Örebro kommun ansvarar för att nödvändiga åtgärder är klara innan trafikstarten den 16 februari nästa år.

Så här ser Örebros nya busslinjenät att se ut.

Orebro-linjenat

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Ang. nya busslinjenätet. Vet inte hur länge nuvarande busslinjenät varit aktuellt men linjen (1) från Lundby till Universitet är ju oumbärligt för våra ungdomar som ska ta sig till Engelbrektsskolan, gamla Wadköpings utbildningscenter. Många barn börjar redan i sexan på den skolan och jag har ett barn som går i åttan och tycker det är så jobbigt att byta buss så att hon hellre cyklar när hon ska till Ekängs idrottsplaner (vissa lektioner hålls där) från Lundby. En sträcka på säkert 7-8 km i stadstrafik. I och med den nya busslinjenätet måste barnen som går på Engelbrektsskolan byta buss. Vintertid är det inte alltid så lämpligt att cykla. Det är faktiskt nervöst och besvärligt för många ungdomar att byta buss. Det är nog besvärligt att åka buss över huvud taget då man aldrig vet om bussen går i tid eller kommer fram i tid. I dagsläget måste min dotter åka med bussen 1 timme och 5 minuter innan hon börjar kl 8.00 för att vara säker på att hinna i tid. Nu blir det ytterligare en jobbig omständighet när de ska behöva byta buss också. Nej detta var ingen bra omläggning för våra ungdomar som bor utefter linjesträckning 1.
    Hälsningar Eva-Lena Häll

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)