Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny forskningsrapport visar: BRT har starkare utvecklingseffekt än spårväg

BRT-system genererar mer utveckling per satsad dollar än vad spårvägar gör, enligt en ny forskningsrapport. I Cleveland, Ohio, har BRT-linjen Healthline lett till investeringar i utveckling på 114 dollar för varje dollar som satsats på kollektivtrafiken. Foto: Center for Neighborhood Technology.

BRT-system genererar mer utveckling per satsad dollar än vad spårvägar gör, enligt en ny forskningsrapport. I Cleveland, Ohio, har BRT-linjen Healthline lett till investeringar i utveckling på 114 dollar för varje dollar som satsats på kollektivtrafiken. Foto: Center for Neighborhood Technology.

BRT, Bus Rapid Transit (eller superbussar som de ibland kallas) bidrar mer effektivt till en utveckling av städer än vad spårvägar och så kallad light rail gör. Det slås fast i en forskningsrapport som kommer ut senare den här månaden, men som nyligen presenterades vid en konferens i Chicago. Per satsad dollar och om förutsättningarna i övrigt är lika skapar BRT mer investeringar i utveckling än spårväg, konstaterar rapporten enligt den ansedda amerikanska affärstidningen Forbes.

Bakom rapporten står det oberoende internationella forskningsinstitutet Institute for Transportation and Development Policy, ITDP. Ordförande för ITDP är Enrique Peñalosa, tidigare borgmästare i Colombias huvudstad Bogotá.

Peñalosa är världsberömd för sin satsning på att utveckla Bogotá, bland annat med hjälp av kollektivtrafik. Där spelade utbyggnaden av ett av världens största BRT-projekt en viktig roll. Numera är Enrique Peñalosa en i hela världen anlitad och hyllad föreläsare när det gäller stadsbyggnad och stadsutveckling.

Annie Weinstock, chef för institutets verksamhet i USA och Afrika slog vid konferensen fast att investeringar i såväl BRT som i spårväg genererar mycket mer i utvecklingsinvesteringar än vad de själva kostar att etablera.

– Räknat i dollar per kollektivtrafikinvestering och under samma förhållanden kan BRT generera mer utvecklingsinvesteringar än spårvagnar eller light rail, slog hon fast.

– Det har tidigare saknats tillräcklig forskning när det gäller BRT, men nu kan vi definitivt slå fast att BRT driver utveckling. Och det handlar om en omfattande utveckling. I tre av de BRT-korridorer som vi har studerat har BRT genererat över en miljard dollar (6,5 miljarder kronor) i utveckling, säger Annie Weinstock till Forbes.

Allt är inte BRT som kallas det. New Yorks M34 kallas ibland för BRT, men är döpt till Select. I själva verket handlar det om en stombusslinje som tar sig fram på Manhattan med blinkande blåljus. Foto: Ulo Maasing.

Allt är inte BRT som kallas det. New Yorks M34 kallas ibland för BRT, men är döpt till Select. I själva verket handlar det om en stombusslinje som tar sig fram på Manhattan med blinkande blåljus. Foto: Ulo Maasing.

USA har idag sju städer med äkta BRT-linjer. Många andra linjer som ibland kallas för BRT är inte det, utan endast förbättrade ”vanliga” busslinjer à la svenska stomlinjer.

Två exempel som ges i den kommande rapporten: Staden Cleveland i Ohio etablerade år 2008 en BRT-linje längs huvudstråket Euclid Avenue, Healthline. Linjen har genererat 5,8 miljarder dollar i utveckling längs korridoren, dvs 114 dollar för varje dollar som har investerats i kollektivtrafiken.

Portland, Oregon, blev 1986 klar med sin spårväg Blue Line som har genererat utveckling för 3,74 dollar per investerad dollar i kollektivtrafiken.

Rapporten från ITDP publiceras den 27 september.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Busstrafik är farligt. Det sker årligen ett flertal olyckor, många med skadade och en del dödas, bara i Stockholmsområdet. Senast i dag skedde en allvarlig olycka i Danderyd: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17562156.ab

  2. Helt vansinnigt att du motarbetar spårvägsprojekten. Spårväg är det enda transportmedlet som stoppar den skrymmande massbilismen i våra städer. BRT system förstör städer tillskilnad från spårvägar som förskönar städer!
    I resten av Europa skrattar man åt Sveriges bakåtsträvande tankar om superbussar.
    Här är en rapport om hur fransmännen integrerar spårväg i sin stadsplanering:
    http://www.richezassocies.com/PDF/RA…ancaise_EN.pdf
    Rapporten innehåller en mängd fina bilder hur den moderna spårvägen kan användas inte endast som ett transportmedel, utan också som ett kraftfullt verktyg för stadsmiljöomvandling, med bland annat ökat inslag av områden reserverade för de ”mjuka” trafikslagen: cykel-och gångtrafik. Vidare ges goda möjligheter att öka inslag av växtlighet i stadsrumet, tack vare att spårväg förläggs på grässpår. Totalrenovering av gaturumet, från fasad till fasad, ingår i det franska, moderna spårvägsreceptet. I detta innefattas även att biltrafik måste reduceras. Allt detta är självklart i Frankrike, men har hittills varit mycket svårt att ta till sig i den svenska trafikdebatten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)