Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Torftigt för bussbranschen i budgeten

Nådig lunta, men knappast för bussbranschen.

Nådig lunta, men knappast för bussbranschen.

Den budgetproposition som regeringen presenterade på onsdagen är mycket torftig ur den svenska bussbranschens perspektiv. I flera avseenden går budgeten direkt emot branschen. Bland annat höjs energiskatten på diesel med 20 öre, vilket innebär ökade kostnader för bussbranschen med närmare 50 miljoner/år.

Eftersom huvuddelen av bussbranschens verksamhet är upphandlad kollektivtrafik drabbar kostnadsökningen ytterst resenärerna, landstingen/regionerna, men även andra transportköpare.

Budgetpropositionen  nämner inget om framkomlighetsåtgärder för busstrafiken eller BRT-satsningar och de marginella effekter som den nya kollektivtrafiklagen har haft för den kommersiella busstrafiken berörs inte heller närmare.

Kollektivtrafikbranschens upprepade kritik mot att syntetdiesel, HVO, inte skattebefrias avfärdas av regeringen med argumentet att det inte skulle ”ha någon praktisk betydelse för andelen biodrivmedel i transportsektorn på kort sikt” – något som kollektivtrafikbranschen upprepade gånger har tillbakavisat.

Den mest positiva nyheten ur ett bussbranschperspektiv är att fordonsskatten för lätta bussar, dvs bussar under 3,5 ton, sänks med 40 kronor om året.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)