Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Trådbussjubileum i Landskrona

Trådbussarna i Landskrona tioårsjubilerar på fredag. Foto: Ulo MAasing.

Trådbussarna i Landskrona tioårsjubilerar på fredag. Foto: Ulo MAasing.

På fredag den här veckan är det exakt tio år sedan trådbusstrafiken i Landskrona invigdes. Trafiken är Sveriges enda trådbusslinje. I samband med jubileet ska Skånetrafiken också döpa stadens femte trådbuss som levererades nyligen och som ingår i EU-projektet Slidein.

– Trådbussarna är unika i sitt slag i Sverige. De är mer miljövänliga än vanliga bussar och kostar mindre att köra. Dessutom tillhör resenärerna de mest nöjda i Skåne, säger Klas Sörensson, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Trådbussarna i Landskrona i siffror från Skånetrafiken:
* 1998  Landskrona ansöker om statligt bidrag för att starta en trådbusslinje med de positiva miljöeffekterna som starka argument
* 2003, 27/9   Invigning av Trådbussarna på linje 3, som förbinder centrum med tågstationen
* 46 % Trådbussarnas bränslekostnad jämfört med dieselbussdrift
* 49 % Energiförbrukningen jämfört med dieselbuss
* 16 %  Elenergi som återmatas från trådbussen till nätet

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Lysande! Jag hoppas att bussarna är tråd-diesel-hybrid, så att bussarna kan köra, även om det skulle bli problem med elförsörjningen, t.ex. om elledningar rivs ner eller blåser sönder? F.n. finns det visst en överproduktion av el i Sverige dessutom, samtidigt som det finns arbetslösa. Regeringen skulle kunna två problem på en gång, genom att stödja en utbyggnad av trådhybridbussar i våra städer. Det ger jobb. Renare stadsluft fås på köpet. Sveriges utsläpp av växthusgaser minskar också, då råoljeberoendet minskar, och om elen görs med låga utsläpp av växthusgaser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)