Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BR: ”Inte en chans för kommersiell busstrafik”

Mikael Persson är på BR ansvarig för frågor som gäller kommersiell busstrafik. Foto: Jashar  Ghavampour.

Mikael Persson är på BR ansvarig för frågor som gäller kommersiell busstrafik. Foto: Jashar Ghavampour.

Den snart två år gamla kollektivtrafiklagen har blivit en rejäl flopp när det gäller marknadsöppningen. Det konstaterar Bussbranschens Riksfröbund, BR. Rapporter från BR, Transportstyrelsen och Trafikanalys visar att det är nästan omöjligt för rent kommersiell linjetrafik med buss att utvecklas på marknaden, trots förändrad lagstiftning för att öppna upp möjligheterna. Orsaken är att den kommersiella trafiken varken kan eller får chansen att konkurrera med dagens skattefinansierade trafik.

– BR har vid flertalet tillfällen poängterat de orsaker som olika myndigheter, nu senast Transportstyrelsen, lyfter fram i sina rapporter.

– Vi anser att det är mycket positivt att Transportstyrelsen på detta sätt bevakar att lagen om marknadsöppningen efterlevs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, säger Mikael Persson, ansvarig för kommersiell busstrafik på BR.

Transportstyrelsen hänvisar också till Trafikanalys marknads- öppningsrapport från årsskiftet 2012-2013.

Alla tre rapporterna har visat på de problem som hindrar marknadsöppningen:
•    Nästan all trafik är upphandlad lång tid framöver.
•    Förutom att trafiken är upphandlad på lång sikt så måste kommersiella aktörer konkurrera med subventionerad verksamhet som till ca 50 procent finansieras via skattesedeln.
•    Kommersiell trafik får inte tillträde till terminaler och hållplatser på ett konkurrensneutralt sätt.
•    Kommersiell trafik får inte tillträde till olika informationssystem på ett konkurrensneutralt sätt.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)