Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranschen sågar förslag om trängselskatt

Betalstation för trängselskatt på Skanstullsbron i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Betalstation för trängselskatt på Skanstullsbron i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Bussbranschens Riksförbund, BR, ställer inte upp på det förslag till ändrad trängselskatt som  finansdepartementet har lagt fram. Om förslaget genomförs kommer trängselskatten att bli en inkomstkälla bland andra för staten och inte vara ett redskap för att minska trängsel och köbildning, skriver BR i ett remissvar till finansdepartementet. Därmed går BR på samma linje som taxiförbundet.

– Rätt utformad kan trängselskatten tillsammans med prioritering av kollektivtrafikens framkomlighet leda till minskad trängsel och köbildning. Det var huvudsyftet med lagen.Men om förslaget genomförs går regeringen ifrån huvudsyftet med trängselskatten och den blir istället en allmän inkomstkälla för staten. Mot den bakgrunden är BR starkt kritisk till förslaget, säger Göran Forssén, vd för BR.

BR är också kritisk till förslaget att trängselskatten ska betalas för tunga fordon över 3,5 ton totalvikt.

Idag är bussar över 14 ton befriade från trängselskatt, men riskerar enligt förslaget nu att omfattas av trängselskatt.

– All busstrafik minskar bilkörningen och trängseln på vägarna så därför bör även bussar under 14 ton undantas från trängselskatt. Det snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet är att utveckla busstrafiken i Stockholm, exempelvis med ett utvecklat system av BRT-linjer, säger Göran Forssén.

I sitt remissvar lyfter BR fram fyra punkter:

1. Trängselskatten ska primärt utformas för att minska trängseln och köbildning. När det inte är någon kö eller trängsel bör inte någon trängselskatt utgå. Trängselskatten ska inte vara en allmän statlig intäktskälla för diverse olika finansieringsbehov.

2. Den prioriterade åtgärden bör vara att främst öka framkomligheten för busstrafiken genom busskörfält, signalprioritering och genom att skapa en attraktiv och välutbyggd kollektivtrafik.

3. Genomfartsleder, som Essingeleden, Norra Länken, Södra Länken och Förbifart Stockholm, bör inte beläggas med trängselskatter. Dessa genomfartsleder bör ha särskilda busskörfält (flytande körfält eller reversibla körfält) vid rusningstrafik och köbildning.

4. Alla bussar, även under 14 ton, och övriga kollektivtrafikfordon bör undantas från trängselskatter och vägtullar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)