Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar för nordiska breddgrader på Busworld

El-opener

Det var mycket elektriskt på årets Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Temat för årets Busworld i Kortrijk var hållbara transporter, ett tema som inte bara syftade på den övergång till Euro 6-motorer som blir krav i EU från nyåret. Övergången till allt mer eldrivna bussar i städerna präglade en hel del av mässan. För några år sen var det hybridbussar som präglade elektrifieringen, nu var det helt eldrivna bussar såväl från stora som mindre tillverkare. Det här är det tredje och sista längre reportaget från årets upplaga av världens största bussmässa.

Av Ulo Maasing i Kortrijk, Belgien

På väg till Umeå. Hybricons ultrasnabbladdade elbuss för Umeå gjorde ett stopp på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

På väg till Umeå. Hybricons ultrasnabbladdade elbuss för Umeå gjorde ett stopp på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

I en av de mindre montrarna på Busworld vände Umeås stora satsning baken mot publiken. Det var den i Umeå utvecklade ultrasnabbladdade elbussen från Hybricon som gjorde en visit på mässan på sin väg norrut. I början av november ska den visas upp i sin hemstad innan den ska börja köra som flygbuss mellan centrala Umeå och Umeå flygplats.

Enligt Hybricon kan bussen köra 60 minuter på en fem minuters snabbladdning.

Själva bussen har tillverkats av polska AMZ med bas i staden Kutno. Företaget har sin bakgrund i produktion av militärfordon. Från det har man gått vidare med produktion av en rad specialfordon: ambulanser, pansarbilar för värdetransporter och senare också minibussar och bussar.

Bussen har döpts till Hybricon Arctic Whisper, HAW. Hybricon med underleverantörer svarar i princip för allt utom själva karossen. Liksom VDL:s Citea Electric och Ebuscos elbuss som också visades på Busworld är HAW utrustad med navmotorer.

Ebusco visade för övrigt sin buss i Sverige tidigare i år, bland annat hos Flygbussarna i Stockholm.

Anrika Ziehl Abegg visade sin lösning med navmotorer som flera tillverkare redan har nappat på. Foto: Ulo Maasing.

Anrika Ziehl Abegg visade sin lösning med navmotorer som flera tillverkare redan har nappat på. Foto: Ulo Maasing.

Samtliga dessa tre tillverkare använder sig av navmotorer från Ziehl-Abegg. Det är ett anrikt företag som har arbetat med elmotorer sedan 1800-talet och som även har utvecklat en navmotor för bussar, ZAwheel.

På Busworld visade man sin lösning som är tänkt för stads- och flygplatsbussar, både 12-meters och ledbussar. Den konstruktion som Ziehl Abegg presenterade förutsätter relativt breda drivhjul där motorerna är placerade, men företaget uppgav att en lösning med tvillingmonterade hjul är på gång.

Bussen blir enligt Ziehl Abegg extremt driftsäker eftersom man slipper en traditionell drivlina och växellåda. Jämfört med en konventionell buss är andelen rörliga delar 80 procent mindre. Avsaknaden av växellåda gör också att körningen blir ryckfri. Bullernivån är mycket låg och energiförlusterna synnerligen små, jämfört med mer konventionella lösningar. 90 procent av energin från batterierna går ut till hjulen. Det är också möjligt att eftermontera ZAwheel på befintliga bussar.

Kinesiska BYD hade två bussar på plats, båda anpassade för ett nordiskt klimat. Inomhus på mässan visade man sin eBus som ska gå i trafik i Köpenhamn. Foto: Ulo Maasing.

Kinesiska BYD hade två bussar på plats, båda anpassade för ett nordiskt klimat. Inomhus på mässan visade man sin eBus som ska gå i trafik i Köpenhamn. Foto: Ulo Maasing.

BYD i nordisk tappning
Den kinesiska busstillverkaren BYD, Build Your Dreams, är på en global offensiv för att visa upp sin batteribuss. I Kortrijk hade man två exemplar av bussen på plats.

Inne på själva mässan fanns en buss som ska vidare till Köpenhamn för att gå i testtrafik där och på utomhusutställningen fanns en andra BYD-buss som efter mässan skulle vidare till Helsingfors.

Bussarna är anpassade till ett nordiskt klimat med bland annat extra värme och dubbelglasade fönster.

I Europa har BYD tagit hem sina första riktiga order. Den största av dessa är 35 elbussar till Amsterdams flygplats Schipol.

BYD:s Europachef Isbrand Ho aviserade på mässan att företaget står i begrepp att etablera en bussfabrik i Västeuropa, dock utan att avslöja var.

– När vi har nått upp till en försäljning på omkring 100 bussar i Europa kan vi motivera en ny fabrik. Och vi är nästan där nu, sa han.

Enligt tillverkaren förbrukar bussen 80 procent mindre energi än motsvarande dieselbuss, 130 kWh på 100 kilometer i stadstrafik. Räckvidden uppgår till 250 kilometer på en laddning. Ett problem som BYD:s europachef inte gick närmare in på är dock att de tunga batterierna begränsar passagerarkapaciteten.

Eurabus är resultatet av ett tysk-kinesiskt samarbete. Företag har nu också en svensk representtion. Foto: Ulo Maasing.

Eurabus är resultatet av ett tysk-kinesiskt samarbete. Företag har nu också en svensk representtion. Foto: Ulo Maasing.

Litet och stort elektriskt
En rad andra tillverkare visade också upp elbusslösningar på Busworld. Kinesiska Ankai var en av dem, Eurabus en annan. Det är ett tysk-kinesiskt samarbete som resulterade i en första elbuss som sattes i trafik 2012. Det är en 12-meters, helt batteridriven stadsbuss som nu går i trafik i Hamburg.

Eurabus har nu också svensk representation.

Den schweiziska busstillverkaren Hess, som i hög grad har specialiserat sig på trådbussar och dubbelledade bussar hade i sin monter världens första batteridrivna ledbuss. Bussen visades, som vi tidigare rapporterat, för första gången i samband med UITP:s kollektivtrafikmässa i Génève i slutet av maj.

Franska PVI är något av veterander när det gäller att producera mindre elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Franska PVI är något av veterader när det gäller att producera mindre elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Franska PVI är något av veteraner på batteribussmarknaden. Förutom sopbilar och andra nyttofordon är man specialiserad på mindre elbussar för trafik i bland annat trånga stadskärnor.

Den modell av midibussen Oreos som man visade i Kortrijk kan ta upp till 49 passagerare.

PVI har valt en teknik som bygger på snabbladdning vid hållplatserna, Watt System. En strömavtagare  skjuts ut som är monterad på busstaket skjuts ut till sidan och förs in i en kontakt monterad ovanför hållplatsen (se video längst ner på den här sidan).

Batteridrivet från Tjeckien: SOR. Foto: Ulo Maasing.

Batteridrivet från Tjeckien: SOR. Foto: Ulo Maasing.

Bland uddamärkena på elbussmarknaden fanns även tjeckiska SOR.

 

 

 

 

 

 

 

Här är PVI:s egen film om Watt System:


 

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)