Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framtiden enligt Busworld: Euro 6 och el

Den stora bussmässan Busworld i Kortrijk hade i år i praktiken två teman: Euro 6 och elektrifiering. Några riktigt stora fordonsnyheter fanns inte på mässan, möjligen med undantag för den spektakulära konceptbuss som Iveco Bus hade som blickfång centralt i sin monter. Om man ska se mässan som en trendmätare är den snabba utvecklingen mot eldrift av stadsbussar slående – en utveckling som bussmagasinet.se som enda branschmedium hittills har uppmärksammat i någon nämnvärd grad. Gasbussarna på mässan var få. Den här artikeln är det första av tre reportage från årets upplaga av Busworld. Övriga artiklar följer.

Av Ulo Maasing i Kortrijk, Belgien

Fordonsnyheterna var få på årets Busworld. Mest spektakulär var Iveco Bus´ fyraxliga konceptbuss. Foto: Ulo Maasing.

Fordonsnyheterna var få på årets Busworld. Mest spektakulär var Iveco Bus´ fyraxliga konceptbuss. Foto: Ulo Maasing.

När det gäller gasbussar var det föga överraskande Scania och MAN som höll sig framme. Båda har ju satsat avsevärt på marknaden för gasbussar. Scania visade  sin nya gasmotor för Euro 6, monterad i en 14,8-meters Scania Citywide.

Däremot visade man inte det som kanske var den största nyheten från företaget, nämligen den hybridbuss som började gå i fältprov i Södertälje samtidigt som mässan i Kortrijk invigdes. Vi har tidigare rapporterat om bussen här i bussmagasinet.se.

Scania-1

En av nyheterna från Scania var en Euro 6-klar gasmotor, här monterad i en 14,8-meters Citywide lågentrébuss. Foto: Ulo Maasing.

I likhet med flertalet övriga stora tillverkare fokuserade Scania i sin monter på sina nya Euro 6-motorer.

Bland dessa fanns också en 7-ltersmotor som komplement till 9- och 13-litersmotorerna. Motorn, som kan drivas med såväl biogas som naturgas, är på 280 hästkrafter.

– Den här mindre motorn är efterfrågad av en del av våra kunder som inte anser sig behöva en större och kraftfullare motor i stadstrafik där topografin inte är så krävande, alltså i städer utan stora eller branta backar, sa Klas Dahlberg, chef för Scanias bussverksamhet, i sin presentation på mässan.

En helt ny, mindre motor lanserades också av Scania. Det är en sjulitersmotor som i praktiken är en Cumminsmotor. Foto: Scania.

En helt ny, mindre motor lanserades också av Scania. Det är en sjulitersmotor som i praktiken är en Cumminsmotor. Foto: Scania.

Han framhöll att den nya motorn är utvecklad i samarbete med Cummins, men såvitt vi kan bedöma handlar det helt och hållet om en Cumminsmotor.

Förutom den boggieversion av Citywide som var försedd med biogasmotor visade Scania ytterligare tre bussar i sin monter: En 12-meters låggolvsversion av stadsbussen Citywide, en 13-metrs OmniExpress samt en tolvmeters Touring.

I Scaniamontern fanns också en Scania Touring med euro 6-motor. Foto: Ulo Maasing.

I Scaniamontern fanns också en Scania Touring med euro 6-motor. Foto: Ulo Maasing.

Bussarna var försedda med olika upplagor av Scanias Euro 6-motorer. Scania har nu ett brett motorprogram för såväl gas som diesel, biodiesel och bioetanol.

Budgetturistaren Touring, som tillverkas i samarbete mellan Scania och kinesiska Higer har hittills mest varit tänkt för en europamarknad, främst Östeuropa. På Busworld avslöjade Scania att modellen nu ska marknadsföras även i andra världsdelar.

Elektrisk offensiv från Volvo
Volvo fortsatte med sin elektriska offensiv även i Kortrijk.

En bredare publik fick för första gången stifta bekantskap med Volvo 7900 ledbuss i hybridversion liksom med 12-metersbussen 7900H. Båda naturligtvis försedda med euro 6-motorer, liksom de båda turistbussarna 9700 och 9900 som också visades i Volvos monter.

De båda senare har fått en ansiktslyftning både i front och bakparti.

Volvo-1

Volvo visade turistbussarna 9900 och 9700 med ansiktslyft front och bakparti. Foto: Ulo Maasing.

Fronten har fått en mjukare och något mer aerodynamisk utformning med större Volvologga, liksom nya backspeglar. Baktill återfinner man bland annat en ny lucka till motorrummet och en ny bakruta.

Med den nya, elvaliters Euro 6-motorn har bränsleförbrukningen minskat med två procent, samtidigt som bullernivån har sjunkit. Dessutom har Volvo lyckats pressa vikten något, vilket också påverkar bränsleförbrukning och ekonomi på ett positivt sätt.

Största blickfånget i Volvomontern var hybridledbussen. Foto: Ulo Maasing.

Största blickfånget i Volvomontern var hybridledbussen. Foto: Ulo Maasing.

Största blickfånget i Volvomontern var hybridledbussen som Volvo visade för media första gången i våras. Bussen är världens första hybridledbuss med euro 6-motor.

Ett exemplar av bussen går för övrigt sedan början av juli i trafik i staden Luzern i Schweiz. Där ska den rulla i ett ettårigt fälttest.

En första rapport från lokaltrafiken i staden, VBL, efter 100 dagars drift är positiv: 28 procent lägre bränsleförbrukning och övervägande mycket nöjda passagerare och förare.

Volvo Bussars bd Håkan Agnevall, här i dubbel upplaga på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars bd Håkan Agnevall, här i dubbel upplaga på Busworld. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars vd Håkan Agnevall hävdade på Busworld att intresset för helelektriska bussar och hybridbussar nu växer mycket snabbt i hela världen. Volvo är redan idag världsledande på hybridbussar med närmare 1200 sålda bussar.

– Vi etablerar nu samarbeten med en rad städer när det gäller utbveckling av hybridbussar, plug-inhybrider och helelktriska bussar, sa Agnevall.

Han pekade som exempel på Göteborgs ElectriCityprojekt och ett projekt i Södra Hammarbyhamnen i Stockholm. Men han lyfte också fram Hamburg och lokaltrafiken där, Hamburger Hochbahn, som har 27 Volvohybrider och där man utvecklar samarbetet. På mässan ingick Volvo också partnerskap med Luxemburg, vilket vi rapporterat om på annan plats.

Fler städer står på tur enligt vad bussmagasinet erfar, även verkliga storstäder.

Setra hade mässpremiär för sin nya TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra hade mässpremiär för sin nya TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Mässdebut för Setras nya TopClass
Daimler Buses visade på BusWorld sin nya turistbussgeneration TopClass 500 för en stor publik. Ur den nya TopClassfamiljen hade man två bussar på plats, S 517 HDH och S 516 HDH. Den senare bussen väckte stor uppmärksamhet, inte minst för det stora panoramafönstret i taket som är 50 procent större än på föregångaren TopClass 400.

Mercedes-Benz visade bland annat sin välkända Tourismo i en kortare version. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz visade bland annat sin välkända Tourismo i en kortare version. Foto: Ulo Maasing.

Utöver de två bussarna ur TopClass 500 fanns i Setras del av Daimlermontern även dubbeldäckaren S 431 DT med euro 6-motor i likhet med övriga bussar i montern.

En gammal bekant återfanns också hos Setra, närmare bestämt en av modellerna ur  ComfortClass 500 som introducerades 2012. I Kortrijk visade Setra en 13 meter lång, tvåaxlig version av S 516 HD med handikapplyft.

Hos Mercedes-Benz lyfte man bland annat fram de uppgraderade minibussarna som har fått såväl ett nytt utseende som nya modeller och en hel del ny teknik.

Välkända turistbussen Tourismo hade premiär i en avkortad version på 10,3 meter – en högintressant produkt för grupper som inte fyller en stor turistbuss.

På plats fanns också Mercedes nya bussfamilj Intouro som är en buss som lämpar sig väl för skolkörning i kombination med enklare beställningstrafik. Intouro finns i tre längder.

Noteras kan att Mercedes-Benz och Setra endast hade Euro 6-bussar i montern. Daimler Buses har nämligen ännu inte spikat sin framtidsstrategi när det gäller elektrifiering. Man har tidigare bland annat experimenterat med både bränslecellsbussar och bränslecellshybrider, men det är långt ifrån säkert att Daimler fortsätter på den vägen.

Van Hools nya elbuss A308-E. De första bussarna ska gå i Brygge, Belgien. Foto: Ulo Maasing.

Van Hools nya elbuss A308-E. De första bussarna ska gå i Brygge, Belgien. Foto: Ulo Maasing.

Liten elbuss från Van Hool
Van Hool, däremot, lanserade i sin stora monter en helt ny liten eldriven stadsbuss, A308–E. Det är en 9,5 meter lång och 2,35 meter bred helelektrisk buss som kan laddas både induktivt (kontaktlöst) och konduktivt.

Förarplatsen på Van Hool 308-E. Foto; Ulo Maasing.

Förarplatsen på Van Hool 308-E. Foto; Ulo Maasing.

Det nätta formatet gör bussen särskilt lämpad för trånga, äldre stadskärnor och det är också så de första tre bussarna ska användas. De levereras nämligen till flamländska De Lijn för trafik i Brygge.Där kommer bussarna att laddas induktivt med Bombardiers Primoveteknik.

Van Hool var också den enda busstillverkare som på Busworld visade en bränslecellsbuss. Man har redan levererat 22 till USA och fem till Oslo, men åtminstone de senare har lidit av stora driftproblem ända sedan de sattes i trafik i somras. Nu tvistar Ruter, som är trafikhuvudman, och Van Hool om vem som ska stå för de ekonomiska konsekvenserna av problemen. Det har dock inte hindrat flera andra städer från att beställa Van Hools bränslecellsbussar. Aberdeen har beställt tio, San Remo fem och Köln två.

I Kortrijk visade Van Hool också upp sin BRT-buss ExquiCity i utförande fr den italienska staden Parma. Hittills har man sålt 92 exemplar av bussen, varav några till Malmö.

I övrigt visade Van Hool upp stora delar av sitt turistbussprogram. Samtliga TX-modeller har nu fått Euro 6-motor.

Neoplan Jetliner har fått Euro 6-motor och lättare stolar. Foto: Ulo Maasing.

Neoplan Jetliner har fått Euro 6-motor och lättare stolar. Foto: Ulo Maasing.

Gasdriven BRT-buss från MAN
MAN och Neoplan hade inga nya bussmodeller att introducera på Busworld. Däremot visade man för första gången Neoplan Jetliner med Euro 6-motor. Jetliner är en buss som är tänkt att kunna användas i såväl linjetrafik som beställningstrafik.

MAN:s gasdrivna BRT-buss Lion´s City GL. Foto: Ulo Maasing.

MAN:s gasdrivna BRT-buss Lion´s City GL. Foto: Ulo Maasing.

Den buss som fanns på plats i Kortrijk hade en 360 hästkrafters, sexclindrig motor. Även övriga bussar i MAN/Neoplans monter var naturligtvis utrustade med Euro 6-motorer.

För Jetliner, liksom för MAN Lion´s Regio visade man också upp en ny, lättare stol som innebär avsevärd viktminskning och därmed också bättre bränsleekonomi.

I montern matchade MAN också sina BRT-lösningar och visade en gasdriven BRT-buss, Lion´s City GL. Det är en 18,75 meter lång buss med fem dörrar för att göra av- och påstigningstiderna och därmed hållplatsuppehållen korta. Även gasbussen var självklart försedd med Euro 6-motor.

Den här artikeln är den första av tre reportage från årets upplaga av Busworld. Vi återkommer med de resterande två reportagen.

 

 

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)