Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Ingen energiskatt för eldrivna bussar”

Eldrivna bussar, både helelektriska och pluginhybrider som Volvobussen på bilden, bör befrias från energiskatt, anser BR. Foto: Ulo Maasing.

Eldrivna bussar, både helelektriska och pluginhybrider som Volvobussen på bilden, bör befrias från energiskatt, anser BR. Foto: Ulo Maasing.

Såväl helt elektriska bussar som plug-inhybrider bör befrias från energiskatt. Det vill Bussbranschens Riksförbund, BR, som nu har skrivit till energiminister Anna-Karin Hatt(C) och föreslagit ändrade skatteregler för elbussar.  Det är viktigt att det råder konkurrensneutralitet mellan olika transportmedel inom kollektivtrafiken, menar BR.

Organisationen pekar på att tåg och andra spårbundna färdmedel idag är helt befriade från energiskatt, koldioxidskatt och svavelskatt. Det gäller både om de drivs med diesel eller el.

Men för busstrafiken gäller andra regler, påpekar BR. Exempelvis är vissa biobränslen som biogas helt befriade från energiskatt. Men om bussarna körs på el finns ingen skattebefrielse.

– Samma regler som gäller för tåg och spårbunden trafik samt biogas bör införas även för elektriskt drivna bussar i yrkesmässig trafik. Det gäller både helelektriska bussar som plug-inhybrider, skriver BR till energiministern.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)