Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina fick nobben när man ville flytta hybridbussar från Norge till Sverige

HybridloggaNär bussoperatören Nobina erbjöd sig att helt utan kostnad för huvudmannen byta ut samtliga 32 hybridbussar i norska Tromsö mot konventionella bussar fick man nobben. Detta trots att det har varit stora problem med hybridbussarna i Tromsö de senaste två vintrarna.

– Jag är väldigt överraskad över att Troms fylkestrafikk (länstrafiken) säger nej. Jag trodde det här var en möjlighet som man skulle jubla över, säger marknadschefen för norska Nobina, Magnar Nilssen, till den norska dagstidningen Nordlys.

– Jag är också besviken på att man inte tar chansen. Det är så många år kvar av vårt kontrakt att ett byte hade varit ett lyft för trafiken i Tromsö som hade blivit väldigt väl mottaget av både allmänheten och våra egna anställda.

Bakgrunden är att Nobina för några år sedan vann den upphandling av stadsbusstrafiken i Tromsö som Troms Fylkestrafikk gjorde. Där ställdes krav på hybridbussar, och Nobina köpte 32 sådana från Volvo.

Efter två vintrar med stora problem, vilket vi tidigare rapporterat om, ville  Nobina flytta de utskällda bussarna till Sverige. Bussarna har visat sig fungera dåligt på de backiga gatorna och vägarna i Tromsö, och norska tidningar har också kunnat visa en skrämmande video som illustrerar problemet. Videon, här hämtad från VG, är tagen från en bil som förtvivlat backar undan när en hybridbuss okontrollerat glider baklänges en lång sträcka. Först efter 60 meters okontrollerad färd bakåt stannar bussen. I en annan video, publicerad av VG och andra norska medier, glider en annan av hybridbussarna okontrollerat in i en annan buss, samtidigt som passagerarna i denna flyr. Båda videorna inleds med reklamfilm.

För två månader sedan erbjöd Nobina Troms Fylkestrafikk att byta ut hybridbussarna som då skulle föras över till Sverige och trafik som företaget hade vunnit här. Istället skulle Tromsö få splitter nya Euro 6-bussar.

Styrelsen för Troms Fylkestrafikk har tagit Nobinas erbjudande på allvar, men valt att säga nej av juridiska skäl.

– Det skulle inneburit  en så stor ändring av avtalsvillkoren att det inte hade varit genomförbart utan en ny upphandling, säger styrelsens ordförande Toini Løvseth till Nordlys.

Troms Fylkestrafikk anser inte att det är fel på hybridtekniken som sådan, men att de Volvobussar som köpts in inte passar förhållandena i Tromsö.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Helt rätt!
    Nobina borde se till att köpa bussar som passar till trafiken (av annat märke och teknik?) istället för att erbjuda bussar med annan kravspec. för att komma undan en dåligt underbyggd bussbeställning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)