Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu rullar Scanias hybridbuss i Södertälje

Nu rullar Scanias första egenutvecklade hybridbuss i reguljär trafik i ett fältprov i Södertälje. Foto: Kjell Olausson.

Nu rullar Scanias första egenutvecklade hybridbuss i reguljär trafik i ett fältprov i Södertälje. Foto: Kjell Olausson.

I all tysthet har Scania satt sin första buss med egenutvecklad hybridlina i trafik. Som vi tidigare rapporterat börjar nu den svårflörtade svenska marknaden öppna sig allt mer för hybridbussar. Medan tillverkare som Volvo har slagit på stora trumman för hybridtekniken har Scania intagit en mer diskret roll. Men nu kliver företaget på allvar in på hybridbussmarknaden.

Det sker genom att man i samarbete med Nobina och Storstockholms Lokaltrafik, SL, har startat ett fältprov på SL:s linje 755 i Södertälje. Linjen går mellan järnvägsstationen Södertälje Syd och Astrabacken.

Samtidigt som det är en linje med reguljär trafik är 755:an något av en testlinje för Scaniabussar. Där provar man olika lösningar för busstrafik. Att linjen har fått den funktionen beror på att det främst är Scaniamedarbetare som reser med den.

De första bussarna med Scanias egenutvecklade hybriddrivlina är Scania Citywide lågentrébussar. Foto: Kjell Olausson.

De första bussarna med Scanias egenutvecklade hybriddrivlina är Scania Citywide lågentrébussar. Foto: Kjell Olausson.

De första bussarna med Scanias egenutvecklade hybriddrivlina är Scania Citywide lågentrébussar. De har en parallellhybriddrivlina som är baserad på Opticruise växlingssystem i kombination med en dieselmotor.

Fyra bussar ska köras i fältprov under det närmaste året.

Scania förbereder nu också andra varianter, bland annat stadsbussar med låggolv och hybrider i kombination med alternativa bränslen.

– För oss som jobbar med gröna frågor har det tidvis känts frustrerande
att Scania inte har kunnat erbjuda ett hybridalternativ, säger Scanias produktchef Anders Folkesson, Sustainable Solutions and Bus Systems by Scania till Scanias interntidning.

– Men att vi går in lite senare än konkurrenterna är ingen nackdel. Vår buss kan leva på egna meriter och blir inte beroende av offentliga subventioner.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)