Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stororder till VDL från Byberg & Nordin

Byberg&Nordin har beställt 44 nya bussar från VDL. 27 av bussarna är av den nya modellen Futura FMD 2 som premiärvisas på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Byberg&Nordin har beställt 44 nya bussar från VDL. 27 av bussarna är av den nya modellen Futura FMD 2 som premiärvisas på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska busstillverkaren VDL har fått en stororder från bussföretaget Byberg & Nordin för trafik i Västernorrland. Ordern omfattar 44 bussar av fyra olika modeller. Den är en följd av att samverkansbolaget Mittbuss tidigare i år vann en stor upphandling av busstrafik som kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, Din Tur, genomförde. Ordern innebär också att VDL kommer att etablera en ny serviceorganisation i Västernorrland.

Storordern kommer att följas av ytterligare en beställning.

– Vi kommer att behöva investera i ytterligare ett tiotal nya bussar för att klara vårt behov, säger Byberg&Nordins vd Tomas Byberg till bussmagasinet.se.

Flertalet, 27 st,  av de bussar som Byberg & Nordin tecknade avtal om på den stora bussmässan i Kortrijk, Busworld, är VDL Futura FMD2 som prermiärvisades för en större publik på mässan. Modellen är en helt ny Futuraversion, en höggolvsbuss men med 20 centimeter lägre golv än den ”vanliga” Futuran. Bussen finns i två längder, 12,2 respektive 12,9 meter. Byberg & Nordin valde den längre versionen.

I ordern från Byberg & Nordin ingår även fyra 13,9 meter långa FHD2 för trafik främst på linje 201.

Att Din Tur har valt att hålla öppet för höggolvsbussar applåderas av Tomas Byberg.

– Det ger oss en möjlighet att erbjuda en hög komfort till våra kunder under resan. Jag ser Din Tur som en föregångare bland upphandlarna att man inte bara ser till hur av- och påstigning ska vara utan till hela resupplevelsen.

– Flertalet av våra linjer är ganska långa, 40 – 50 kilometer. Dår är det viktigt att kunna erbjuda en hög komfort under själva resan, även om resenären får ta ett extra steg när han eller hon stiger på och av. Här har Din Tur visat en kundsyn som jag hoppas att andra tar efter, säger Tomas Byberg.

– Om vi ska kunna fördubbla kollektivresandet måste vi sluta misshandla de resenärer vi har ombord.

Förutom de båda Futuramodellerna ingår ytterligare två modeller VDL-bussar i ordern från Byberg & Nordin. Det är dels åtta exemplar av VDL:s stadsbuss Citea LLE på 12 meter (”lättviktsbussen”), dels fem småbussar av modell MidBasic, byggda på Mercedes-Benz Sprinter.

– Vi är väldigt stolta för denna första Euro 6-order i Sverige. VDLs lättviktskoncept kommer att innebära en minskad miljöbelastning och minskade operativa kostnader. Vi kommer även att upprätta en ny serviceorganisation i Västernorrland med kontraktsverkstäder i Sundsvall, Härnösand och Docksta, säger Anders Lundström, vd för VDL Bus Sweden AB, till bussmagasinet.se.

Interiören i den Futura FMD2 som visas i Kortrijk. Stolsavståndet i de bussar som Byberg&Nordin har beställt är på flertalet platser 800 mm, uppger Tomas Byberg för bussmagasinet.se. Foto: Ulo Maasing.

Interiören i den Futura FMD2 som visas i Kortrijk. Stolsavståndet i de bussar som Byberg&Nordin har beställt är på flertalet platser 800 mm, uppger Tomas Byberg för bussmagasinet.se. Foto: Ulo Maasing.

Taggat som: , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är kanske inte så konstigt att det blev just VDL när Tomas Byberg är storägare i VDL Bus Sweden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)