Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dramatiska förändringar i finsk busstrafik

Finsk bussbransch går nu igenom dramatiska förändringar. Ett exempel på det är stadstrafiken i Jyväskylä. Foto lic via Wikimedia Commons.

Finsk bussbransch går nu igenom dramatiska förändringar. Ett exempel på det är stadstrafiken i Jyväskylä. Foto lic via Wikimedia Commons.

Den finska bussbranschen går just nu igenom dramatiska förändringar. I en rad städer upphandlas trafiken  för första gången. Bussföretagen i landet, som hittills i stor utsträckning kört på egna koncessioner, tvingas in i en helt ny konkurrenssituation, samtidigt som politikerna i kommuner och regioner tar kontrollen över mycket av busstrafiken.

Tidigare har endast busstrafiken i de tre största städerna i landet upphandlats, men nu står en rad städer på tur med stundtals dramatiska förändringar som följd.

Ett exempel på det är Jyväskylä där bussbolaget Jyväskylän Liikenne nu säger upp 175 anställda sedan man nyligen förlorat anbudsupphandlingen av den största delen av Jyväskyläs lokaltrafik. Kvar i företaget blir cirka 100 anställda för den trafik som företaget har kvar i Jyväskylä och omgivande orter.

Vinnare i Jyväskylä blev ett relativt ungt bussföretag, Onnibus, som häromåret började köra expresslinjer i Finland i konkurrens med etablerade Expressbus – ett paraplyföretag som ägs av bussbolag som samtliga ingår i den finska bussbranschens organisation.

Därifrån har man anklagat Onnibus för att plocka russinen ur kakan i den långväga busstrafiken. Samtidigt har Onnibus anklagat branschorganisationens bolag Matkahuolto, som driver många busstationer, att diskriminera Onnibus på stationerna.

De finska statsjärnvägarna har tillsammans med bussföretaget Vainion Liikenne också dragit Omnibus inför domstol eftersom man anser att konkurrensen från Onnibus skadar buss- och tågtrafiken mellan de större städerna i landet.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Företaget häter Onnibus, dvs med två n-bpkstäver. Onni betyder lycka!
    Mvh Heikki Dahlbo.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)