Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbusshaveri i Ale

Optare Solo elbuss. Kanske ett alternativ för Ale kommun sedan det skurit sig mellan kommunen och busstillverkaren Coman. Foto: Optare.

Optare Solo elbuss. Kanske ett alternativ för Ale kommun sedan det skurit sig mellan kommunen och busstillverkaren Coman. Foto: Optare.

Samarbetet mellan Ale kommun utanför Göteborg och den dalsländska busstillverkaren Coman om Sveriges första trådlöst laddade elbuss har havererat. Anledningen är att Coman vid flera tillfällen har skjutit fram startdatum för projektet och nu har kommunledningen tröttnat, skriver Göteborgs-Posten.

Kommunen siktar nu på att göra en upphandling för att hitta en ny busstillverkare som kan leverera så att man kan få igång lokal elbusstrafik till våren.

– Det var mer komplicerat än vad de hade förstått. De hade inget att visa upp, de ville att vi skulle betala för en powerpoint-buss. Men så fungerar det inte, säger Ales kommunalråd Mikael Berglund (M), till G-P om det avbrutna samarbetet med Coman.

Comans vd Klas Norrbom är upprörd.

– Jag förstår faktiskt inte vad det här beror på, om det handlar om Västtrafiks usla ekonomi eller om det har något med Volvos stora elbussatsning att göra, säger han till G-P.

Enligt planerna ska elbusslinjen ge invånarna i Ale en emissionsfri elbussförbindelse mellan resecentrum och de högt belägna bostadsområdena i kommunen.

Det  finns redan idag busstillverkare som har färdigutvecklade små elbussar på marknaden. Till dessa hör brittiska Optare.

Optare är idag marknadsledare i Europa på mindre elbussar och arbetar idag målmedvetet för att komma in på den svenska marknaden och beländas häromveckan i Storbritannien med ett innovationspris för sina elbussar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)