Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt problematiskt med Upplandsbussar

Problemen med Nobinas nya bussar i Uppland fortsätter. Foto: Ulo Maasing.

Problemen med Nobinas nya bussar i Uppland fortsätter. Foto: Ulo Maasing.

De tekniska problemen med Nobinas 130 nya bussar i Uppland fortsätter. Sommaren 2012 köpte Nobina bussarna för att använda dem i sin nyvunna regionaltrafik åt Upplands Lokaltrafik, UL. Men sedan dess har problemen med bussarna tornat upp sig, skriver Upsala Nya Tidning, UNT.

Redan första vintern fungerade tryckluftsystemen i bromsar och för dörrar dåligt. Ibland var förarna tvungna att starta om motorn för att kunna stänga dörrarna – men ibland gick inte ens bussen igång igen.

Andra bussar med gasmotorer visade sig inte tåla värme – motorerna blev varma och gången ryckig.

Och fortfarande är problemen inte lösta, skriver UNT som citerar UL:s informationchef Sture Jonsson. Denne uppger att det är bussar från Volvo som haft probem med tryckluftssystemen medan Scaniabussar haft motorproblem. Han räknar dock med att tryckluftsproblemen är på väg att lösas.

– Volvo byter system i tre bussar per dag nu, så vi har förhoppningar att alla de bussarna ska fungera som de ska när kylan kommer, säger Sture Jonsson till UNT.

Däremot har motorproblemen på Scaniabussar visat sig svårare att tackla. Roger Norman, trafikchef på Nobina, säger till UNT att tekniken i bussarna sannolikt inte har hunnit testas i olika miljöer och väder.

– Men det finns en tidsplan för åtgärder, så vi ser en successiv minskning av problemen.

UL har tidigare tvingats ställa in trafik på grund av problemen, något som enligt UNT alltjämt kan hända.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Enligt Lagen om offentlig upphandling ska ENBART teknik upphandlas, om den fungerar praktiskt och är kostnadseffektiv. Det är väl bevisat in absurdum vid det här laget att gasbussar och även gassopbilar INTE fungerar… Och då blir de ännu dyrare… Hur många miljarder kr ska trafikhuvudmän i Sveriges län slösa bort på sådant här, innan någon protesterar? OM det är viktigt att köra på naturgas och bioavfall istället för på råolja; Kör i så fall i så fall vanliga, fungerande dieselbussar på syntetiska paraffinoljor, enligt EU-gemensam tekn. spec. CEN TS 15940. Som är framställd syntetiskt ur naturgas, ur bioavfall och ur gaser, som annars bara facklas bort på oljefält över hela världen. De kallas även för: GTL- och HVO-drivmedel.

    Sveriges regeringar har lovat att visa ett gott miljöledarskap och ”gå före” i utvecklingen. I själva verket gör Sverige precis tvärtom; Man öronmärker forskningspengar, så att det BARA forskas på biogas, etanol, m.m. som inte fungerar i bussar… Den forskare eller den kombination av forskare + företag som söker pengar för att utveckla bio-syntetiska drivmedel får inga pengar… Nå, Svenska politiker kan inte stoppa andra länders forskning + kommersialisering av bio-syntetdrivmedel. Om ni vill ha sådana här drivmedel, så ta kontakt med EcoPar AB. Hur många tusen m3 vill ni ha? En otrevlighet finns dock; Sveriges regering har bestämt att just bio-syntetiska drivmedel ska vara beskattade, om de används i ”höginblandad” form… Så att de inte konkurrerar ut dyra, ej fungerande, kommunala stolliga biogas-projekt. Eller dito etanolbuss-projekt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)