Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Gasbussar rullande brandbomber”

Rullande brandbomber som möts? Foto: Ulo Maasing.

Rullande brandbomber som möts? Foto: Ulo Maasing.

Varje gasbuss är en rullande brandbomb. Det hävdar brandexperter som Göteborgs-Posten har talat med. Tidningen citerar bland andra en utredare på Helsingborgs brandförsvar, Anna Brand. ”Allt fokus har varit på miljön, ingen har tänkt på säkerheten”, säger hon.

Anna Brand har bland annat studerat  den stora bussbranden i Helsingborg i februari i fjol då två gasbussar blev helt utbrända. I likhet med andra gasbussar var de aktuella bussarnas gasbehållare utrustade med säkringar som ska lösas ut vid en viss temperatur. Så skedde också i Helsingborg, varvid brinnande gas sprutade ut från bussarna.

Enligt Anna Brand spärrade räddningstjänsten av ett mindre område kring de brinnande bussarna. Båda bussarna var helt övertända, och säkringarna ska lösas ut vid 110 grader.

– Men när vi senare såg bilder från en bussbrand i Holland blev vi tveksamma, där dröjde det länge innan säkringarna löste ut trots att bussen var övertänd. Normalt spärrar vi av 300 me- ter runt gaskärl vid brand, säger Anna Brand till Göteborgs-Posten.

Just jetstrålen från tankarna är ett särskilt problem enligt en annan expert som tidningen talat med. Strålarna kan gå åt olika håll och brandmännen kan inte förutse åt vilket håll en plötslig eldkvast kan uppstå. Det sätter både dem själva och omgivningen i fara.

Ett särskilt problem är en brand i en gasbuss i en tunnel.

Haukur Ingasson, forskare vid Sveriges tekniska forsk- ningsinstitut (SP) i Borås är expert på tunnelbränder. Han uppger för G-P att få tunnlar har sprinklersystem för fordonsbränder.

–  Man vågar knappt tänka på vad som kommer att hända när en biogasbuss fattar eld i någon av de tunnlarna. Det blir oerhört svårt att bekämpa en fullt utvecklad brand i en gasbuss i en tunnel, säger han till G-P.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Denna artikel blir väldigt olycklig och felaktig. Säkerhet i gasbussar är något som hela gasbranschen, brandförsvar i olika kommuner, trafikhuvudmän, busstillverkarna och myndigheter m.fl. arbetar intensivt med.
    Hittills är det enbart ett fåtal incidenter som skett med gasbuss trots att de utgör ca 10 procent av hela bussmarknaden. I år har vi haft två bränder i gasbuss, båda i Helsingborg. Det är självklart allvarligt och något vi arbetar på att dra lärdom av och förebygga i framtiden.
    Men att utifrån dessa två olyckor hävda att varje gasbuss är ”en rullande brandbomb” är en kraftig överdrift. Att det samtidigt skrivs att en buss brinner var tredje dag i Sverige visar att alla typer av bussar och drivmedel kan brinna. I artikeln får man intryck att det skulle vara farligare i en gasbuss.
    Det är självklart så att när bränsle läcker ut, så uppstår risker, men det är samma sak med bensin och etanol. Riskerna ser annorlunda ut bara. Det här är bränslen, och det ligger i deras natur att vara brandfarliga.
    I gasbussar finns gott om säkerhetsfunktioner och så kallade magnetventiler stänger om fordonet blir strömlöst. Börjar det brinna så löser säkerhetsventiler ut i trycktankarna innan trycket blir så högt att det är risk att de exploderar och gasen får brinna i stället. Såväl naturgas som biogas och vätgas är lättare än luft och försvinner rakt upp vid en läcka. Det finns därmed ingen anledning att ha andra regler än för andra typer av bussar och bränslen.
    En artikel av detta slag menar vi är olyckligt och kan bidra till att passagerarna blir oroliga i onödan. Det finns så många fördelar med gasbussar i och med de låga utsläppen av klimat- och hälsostörande ämnen som lätt glöms bort.

    Anders Mathiasson, VD Energigas Sverige

  2. Tycker det är bra att Bussmagasinet (och GP) vågar lyfta denna fråga. Det är klart att inte alla gasbussar brinner men det är ändå viktigt att ämnet diskuteras. Det är förstås en tillspetsad formulering att varje gasbuss är en rullande brandbomb och det hade varit mer korrekt att skriva: ”varje gasbuss är en potentiell brandbomb” men jag tror alla förstår att GP’s syfte är att skapa debatt. Tycker själv det känns väldigt olustigt att tänka sig massa gasbussar under marken i t.ex. nya slussen. Vad händer om dessa bussar börjar brinna under rusningstrafik och evakuera gasen som eldkastare inomhus bland tusentals resenärer? Vem tar då ansvaret för de förträffliga gasbussarna?

    /Hasse

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)