Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kontroversiell Arlandapendel lockar inte bilister

Flygbussarna har tappat elva procent av sina resenärer till och från Arlanda sedan pendeltågstrafiken infördes. Däremot har tågen lockat få bilister. Foto: Flygbussarna.

Flygbussarna har tappat elva procent av sina resenärer till och från Arlanda sedan pendeltågstrafiken infördes. Däremot har tågen lockat få bilister. Foto: Flygbussarna.

Den pendeltågstrafik som för snart snart ett år sedan startade till Arlanda flygplats lockar inte bilisterna. Trafiken kostar skattebetalarna i Stockholms län åtminstone 100 miljoner kronor om året. Men de flesta som åker med Arlandapendeln reste redan tidigare med kollektivtrafik. Den stora förloraren är SJ:s regionaltåg och busstrafiken till Arlanda.

Det framgår av en ny rapport som konsultföretaget WSP har sammanställt på uppdrag av myndigheten Trafikanalys. Rapporten presenterades på tisdagen på en konferens i Stockholm på tisdagen.

Redan innan Storstockholms Lokaltrafik (SL) och Upplands Lokaltrafik (UL) startade den nya pendeltågstrafiken till Arlanda fick satsningen hård kritik från bussbranschen.  Kritiken riktades inte mot trafiken som sådan. Istället sköt kritikerna in sig på att SL tog upp konkurrensen med den kommersiella kollektivtrafiken med hjälp av stora skattesubventioner.

– Vi vill konkurrera på lika villkor, men detta är inte sund konkurrens, skrev den dåvarande ledningen för Bussbranschens Riksförbund, BR, i en debattartikel i Svenska Dagbladet i november i fjol.

– Att starta ny skattesubventionerad trafik där det redan finns kommersiell trafik som inte kostar skattebetalarna något är inte sund konkurrens, skrev BR-ordföranden Marie-Louise Bergkvist och förbundsdirektören Anna Grönlund.

”Troligen lönsam”
Nu konstaterar WSP/Trafikanalys att den nya pendeltågstrafiken ”troligen” är samhällsekonomiskt lönsam – men bara om man räknar in sådant som utökad pendeltågstrafik  mellan Uppsala och Tierp/Gävle samt Älvsjö och Upplands Väsby – alltså trafik som man åtminstone teoretiskt skulle kunnat starta i alla fall.

Däremot är själva förlängningen av SL-pendeln via Arlanda till Uppsala en samhällsekonomisk förlustaffär på 35 miljoner om året. Då har man räknat in bland annat tidsvinst för resenärerna.

Trafiken kostar 147 miljoner att köra, men ger 94 miljoner i intäkter. En stor del av intäkterna kommer inte till SL eller UL, alltså samhället. De går istället till konsortiet bakom den privatägda Arlandabanan i form av avstigningsavgifter för att resenärerna över huvud taget ska få kliva av tåget vid flygplatsen.

Lockar få bilister
Samtidigt visar WSP/Trafikanalys på hur storsatsningen på pendeltåg inte har lockat särskilt många bilister att istället välja kollektivtrafik till eller från Arlanda. I själva verket har bilresorna till Arlanda endast minskat med tre procent. eller med 300 000 resor.

Istället har pendeltåget tagit över resande från annan kollektivtrafik. SJ:s regionaltåg har fått lämna ifrån sig nästa var fjärde resenär (24 %) till pendeln. Regionaltågsresorna till Arlanda har minskat med 2,1 miljoner. Flygbussarna har tappat 11 procent av sina resenärer vilket motsvarar 200 000 passagerare – och då är inte Swebus nerlagda Arlandatrafik inräknad.

Resorna med SL/UL-buss har minskat med nio procent eller 60 000 resor och Arlanda Express har förlorat 100 000 resenärer, en nergång med tre procent.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

5 kommentarer »

  1. Vad jag vet körde UL på sträckan Upplands Väsby – Uppsala innan och det som hänt är att SL tagit över på sträckan Upplands Väsby – Uppsala. Knappast en kostnadsökning då UL knappast körde sträckan utan utgifter.

    Den stora fördelen för resenärerna är att man slipper oroa sig för tvåminutersbytet som tidigare var i Väsby.

  2. Tidigare gick ju trafiken med ULs Reginor. Dom har nu ersatts med SLs X60. Det kan väl inte vara 100 miljoner kronor dyrare att köra med SL-pendlar jämfört med ULs Reginor? Jag misstänker att ni glömt att räkna med dom besparingar som gjorts genom att dessa tåg inte längre körs till Upplands-Väsby för att bara byta Upptågen mot SL-pendlar kan inte kosta 100 miljoner.

    • Jonsd: Reginatågen går ju fortfarande med samma mängd tåg och personal, fast endast norr och väst om Uppsala. Kostnaden på UL.s sida har alltså inte minskat. Däremot har det startats en helt ny pendellinje mellan Uppsala och Älvsjö/Tumba, vilket kräver mer personal och fler tåg än innan.Så det är nog rätt logiskt att det blir dyrare med den nya SL-pendeln än innan, även om man räknar med Arlanda-avgiften.

  3. Några kommentarer från mig som var projektledare för studien (som f.ö. publicerades på vår hemsida med ett pressmeddelande den 25 september, och alltså inte är helt ny):

    – Att trafiken ”troligen” blir samhällsekonomiskt lönsam har inget att göra med utökad pendeltågstrafik. Det avgörande är istället om SJ och Flygbussarna förmår anpassa eller förädla sina upplägg, så att de antingen blir billigare eller genererar större intäkter. Det finns t.ex. tecken som tyder på att SJ har möjlighet att både köra snabbare och med bättre tåg mellan Uppsala och Stockholm, även om det ännu inte blivit så. Den utökade pendeltågstrafiken är tvärtom den största kostnadsposten i kalkylen, oavsett var den sker.

    – Det är inte korrekt att skriva att resandet ”har minskat” i något av påståendena. Siffrorna på minskningar i rapporten är modellberäknade och inte realiserade minskningar. Swebus flygbussresenärer inkluderas i kategorin Flygbussarna, så den beräknade minskningen gäller båda tillsammans. Den enda information jag har kunna hitta om realiserade resandeminskningar kommer från infrastrukturförvaltaren Arlanda Infrastructures delårsrapport för första halvåret 2013: http://www.arlandabanan.se/wp-content/uploads/AIAB-Del%C3%A5rsrapport-Q2-2013-skarp.pdf

  4. Jag ser inget problem. Den här artikeln är inget annat än busspropaganda. Tydligen har man dessutom valt att återge studien på ett sätt som inte överensstämmer med projektledarens iakttagelser. Tack för den kommentaren Tom Petersen som kommer från den absoluta källan.
    En pendeltågslinje till Uppsala hade förr eller senare startat när Stockholm med omgivningar expanderar som region. Det är självklart att man då låter den samhällsfinansierade kollektivtrafiken stanna vid Sveriges huvdstads och tillika största flygplats.
    Flygbussarna var väl lika bekymrade när Arlanda express startade? Trots det kör dom vidare, vilket man givetvis inte gjort om man inte tjänade pengar på det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)