Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Londonbussar riskerar komma i kläm

Londonpolitiker efterlyser an plan för att utveckla busstrafiken. Linje 38 är Londons femte mest belastade busslinje med 37000 dagliga resenärer, en ökning med 29 procent de senaste tio åren. Foto: Ulo Maasing.

Londonpolitiker efterlyser an plan för att utveckla busstrafiken. Linje 38 är Londons femte mest belastade busslinje med 37000 dagliga resenärer, en ökning med 29 procent de senaste tio åren. Foto: Ulo Maasing.

Medan nya, strategiska planer för hur infrastrukturen för spårtrafik ska byggas ut riskerar bussen att komma i kläm. Samtidigt som bussresandet ökar dramatiskt i den brittiska huvudstaden har inte mycket kraft lagts ner på att klarlägga hur man ska ta hand om ökningen. Det slås fast i en färsk rapport från trafikutskottet i London Assembly. Rapporten uppmanar borgmästare Boris Johnson och trafikhuvudmannen i Storlondon, Transport for London, att tala om hur man ska ta hand om utmaningen: 167 miljoner fler bussresor år 2022 jämfört med idag.

Idag görs det sex och en halv miljoner resor varje vardag med de klassiskt röda londonbussarna. Men resandet ökar snabbt och det folkvalda, politiskt sammansatta London Assembly oroas av att bussarna har fått komma i skymundan när intresset har riktats mot spårtrafiken.

Om London Assembly

London Assembly är en politiskt vald institution som kontinuerligt ska granska den mäkitge borgmästarens beslut och åtgärder.

Syftet är att borgmästaren ska kunna ställas till svars, inte bara när det är allmänna val, utan också löpande. London Assembly kan till och med upphäva stora, strategiska beslut som fattas av borgmästaren under mandatperioden, bland annat budgeten.

London Assembly består av 25 ledamöter.

Med 167 fler miljoner fler bussresor i London om tio år ställs busstrafiken inför tuffa utmaningar, menar London Assembly, som uppmanar Londons borgmästare Boris Johnson att ta fram en strategi för hur man ska utveckla busstrafiken och möta den stigande efterfrågan.

Som ett redskap för att utveckla busstrafiken vill man att Transport for London tar fram ett instrument för att mäta hur fulla bussarna är, sätta upp mål för hur man ska minska trängseln och rapportera två gånger om året hur arbetet går.

Trots att London inte alls har samma problem med betalsystem som exempelvis Västtrafik eller SL vill London Assembly att borgmästaren ser till att ta fram ännu fler kundorienterade biljetter för att stimulera bussresandet.

Men London Assembly vill ha fler satsningar på Londons bussar. London har redan idag en stor flotta hybridbussar. I slutet av förra året hade London mer än 300 sådana bussar i trafik och efterhand fasas nu 600 av Boris Jonsons New Bus for London (i flokmun kallad Borismaster) in. Men London Assembly nöjer sig inte utan efterlyser ännu fler miljövänliga bussar och en satsning på helt elektriska bussar.

London Assembly har också tagit fram en enkel video där man presenterar slutsatserna av sin granskning:

 

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)