Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regler för överprövning av upphandlingar ses över

Civilminister Stefan Attefall(M) vill göra överprövningar av upphandlingar enklare och snabbare. Foto: Regeringskansliet.

Civilminister Stefan Attefall(M) vill göra överprövningar av upphandlingar enklare och snabbare. Foto: Regeringskansliet.

Regeringen beslutade på torsdagen att tillsätta en utredning för att se över dagens regelverk för överprövningar vid offentliga upphandlingar. Målet är att översynen ska leda till ett effektivare upphandlingsförfarande som samtidigt är rättssäkert. Utredningen ska lämna sina förslag senast den 15 juni nästa år.

Bakgrunden är att det varje år i offentliga upphandlingar i Sverige upphandlas varor och tjänster för ca 600 miljarder kronor. Det rör sig om allt från läkemedel, kollektivtrafik, skolskjutsar och städuppdrag till pappmuggar och blyertspennor.

En upphandling kan prövas i domstol om en leverantör anser att den inte gått rätt till. De senaste åren har antalet upphandlingsmål i de allmänna förvaltningsdomstolarna ökat stadigt.

När en upphandling blir överprövad i domstol stoppas den oftast.

Skapar problem
Regeringen menar att det skapar problem för den offentliga sektorn när upphandlingen omfattar sådant som ingår i servicen till medborgarna. I värsta fall kan de varor och tjänster som upphandlingen gäller – till exempel skolskjutsen, sjukhusmaten eller kommunens datorer – helt utebli under långa perioder. Förseningar innebär också problem och fördyringar för de som deltar i en upphandling och även andra som berörs.

– Vi måste hitta sätt att öka effektiviteten i offentliga upphandlingar. När processerna drar ut på tiden kan det leda till stora problem för både den offentliga verksamheten och för vanliga människor i deras vardag. Detta är något vi har sett öka under de senaste åren, och det är inte en acceptabel situation, säger civilminister Stefan Attefall.

Utredningen ska också se hur frågorna hanteras i andra länder i Europa och se om det går att ändra bestämmelserna om överprövning på ett sätt som ger mindre negativa konsekvenser. Utredningen ska också se på om det är möjligt att tillåta direktupphandling under en pågående överprövning.

Rättsäkerhet
För att hålla igen på floden av överprövningar ska utredningen också undersöka om det är möjligt att införa ansökningsavgifter i domstol eller bestämmelser om att den som förlorar målet ska betala motpartens rättegångskostnader.

Samtidigt framhåller regeringen i sina utredningsdirektiv att en given utgångspunkt för utredningen är att eventuella förändringar inte får innebära att rättssäkerheten blir eftersatt.

– Vi måste vara ödmjuka inför det faktum att en stor del av överprövningarna leder till att leverantörerna får rätt, vilket visar att många som väljer att gå till domstol har relevanta invändningar kring upphandlingen. Vi måste därför hitta ett system som både ökar effektiviteten och samtidigt behåller rättssäkerheten, säger Stefan Attefall.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Det offenliga får väl ta och lära sig att Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) gäller alltid, när det offentliga upphandlar, helt enkelt! Idag tror många offetliga som upphandlar att på något slags mystigt vis, så ska reglerna i LOU inte gälla, just när de upphandlar… Det bästa vore väl att de personer som sysslar med offentlig upphandling är grundligt utbildare på LOU, och att de förstår att LOU gäller.

    Jag kan ge många exempel inom t.ex. offentliga transporter, då upphandlingen inte tar hänsyn till följade § inom LOU: Det som köps upp måste fungera praktiskt-tekniskt och vara kostnadseffektivt. Givet ett kvalitetskrav, t.ex. att biodrivmedel ska användas, är det mest kostnadseffektivt och mest praktiskt fungerande att vanliga, ej modifierade dieselbussar körs på HVO. Men det konceptet har inte ett enda bussbolag upphandlat… Nej, de har upphandlat: Gasbuss + ”fordonsgas” (inte lika hög andel ”bio” i det drivmedlet, eftersom närnare 50 volyms% är fossil naturgas), special etanolbuss + special etanoldrivmedel (ED95), m.m. Man har upphandlat ej fungerade gasdrivna fordon för hämtning av sopor, sopning av gator, m.m. Fastän det blir större andel ”bio”, billigare fordon + billigare drift + underhåll av foron, om helt vanliga dieselforon körs på HVO.

    Det finns diesel-el-hybrid-bussar. I t.ex. London. Dessa kunde man köra, på vattenkraftsel samt på HVO-drivmedel, istället för att bygga mycket dyrare spårtrafik (tvärbanor och mer tunnelbanelinjer / stationer). Det skulle också bli mycket billigare, och bli kollektivtrafik med mycket låga utsläpp, som inte drivs med fossila drivmedel. Men än så länge har jag inte sett en enda sådan buss i Sverige… Så ska ”gå före” i miljöarbetet, och ”visa ett gott miljöledarskap”…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)