Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL snuvar tusentals resenärer på pengar

Kan var en fölustaffär för resenärer.

Kan var en fölustaffär för resenärer.

Bara under det första halvåret i år har Storstockholms Lokaltrafik, SL, snuvat nästan 15000 resenärer på pengar. Nu ska Konsumentverket granska SL:s avtalsvillkor som innebär att SL har tjänat miljoner på att lägga beslag på pengar för resor som resenärerna inte har gjort snabbt nog. Det skriver Dagens Nyheter som har tagit fram siffror över SL:s reskassa.

Ända sedan systemet infördes har SL:s accesskort fått mycket kritik, bland annat därför att resenärerna inte enkelt kan se saldot på sina kort.

De som nu har förlorat pengar är resenärer som har laddat sin reskassa, men inte gjort första resan inom 60 dagar efter laddningen. Systemet är upplagt så att pengarna då försvinner från kortet, men inte tillbaka till resenärerna utan till SL:s bankkonto. Många resenärer upptäcker inte ens att de har blivit snuvade på sina pengar. För att få tillbaka pengarna måste resenären ta initiativet och kontakta SL:s kundtjänst.

Enligt siffror som DN har tagit fram förlorade 14700 biljettköpare över 6,2 miljoner kronor på det här sättet under första halvåret i år.

– Vi har börjat undersöka om SL:s avtalsvillkor är oskäliga. Efter nyår startar vi ett större tillsynsärende av både SL och Destination Gotland där vi har sett liknande problematik, säger Maja Lindström, jurist på Konsumentverket till tidningen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)