Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tågoperatörerna sågar Swebuschefen

Branschföreningen Tågoperatörernas vd Christel Wiman slår tillbaka mot Swebuschefen Joakim Palmkvist. Foto: Kfs.

Branschföreningen Tågoperatörernas vd Christel Wiman slår tillbaka mot Swebuschefen Joakim Palmkvist. Foto: Kfs.

Branschföreningen Tågoperatörerna tillbakavisar den kritik som expressbussföretaget Swebus vd fört fram i en debattartikel. Där kritiserar bussföretagets vd Joakim Palmkvist främst SJ för att man inte låter tågbiljetten gälla på expressbussarna när tågtrafiken har problem. Tågoperatörernas vd Christel Wiman menar att Swebuschefens debattinlägg bara är ett försök att marknadsföra det egna företaget. Hon läxar också upp Joakim Palmkvist när det gäller säkerhetsfrågorna.

I en replik från Tågoperatörerna skriver organisationens vd:

”Samarbete för resenärernas bästa är alltid bra. Men samarbetet mellan tåg- och bussföretag, som Joakim Palmkvist efterlyser i sin artikel den 31 oktober, finns redan. Vid inställda tåg samarbetar tågoperatörerna, liksom de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, sedan länge med olika bussföretag som ordnar med ersättningsbussar. Det krävs ju rätt många bussar för att ersätta ett tåg med kanske 1000 passagerare.

Varför Swebus inte ingår i detta samarbete vet jag inte. Det är därför svårt att uppfatta Swebus Vd:s artikel som något annat än marknadsföring av Swebus i ett försök att konkurrera med de bussföretag som redan i dag har ett väl etablerat samarbete.

Säkerheten sätts främst inom järnvägen. Är det kris i väderleken borde kanske även vägtrafiken borde fundera på att följa SMHI:s varningar och inte ge sig ut med risk för liv och lem – även om det gått bra hittills. Detta gäller inte minst de höga bussar som används i dag, som får ett stort vindfång vid starka vindar.

Vi skulle önska att järnvägens stomnät alltid vore lika framkomligt och välskött som Joakim Palmkvist beskriver motorvägarna, med sina breda vägrenar och viltstängsel där fallande träd inte är ett problem och snöröjningen är högt prioriterad av Trafikverket.

Högsta prioritet för såväl Trafikverket som Näringsdepartementet måste vara att sköta banorna lika bra som motorvägarna, med snöröjning, trädsäkring och en robust järnväg i övrigt. Det är något vi efterlyst under många år. Trafikverket bör därför få ett förstärkt uppdrag om att säkra framkomligheten och pålitligheten hos järnvägens stomnät upp till samma nivå som motorvägsnätet.”

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)