Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tre storföretag vann i Skåne

Som en följd av den senaste trafikupphandlingen i Skåne tar Nobina över trådbusstrafiken i Landskrona. Foto: Ulo Maasing.

Som en följd av den senaste trafikupphandlingen i Skåne fortsätter Nobina att köra  trådbusstrafiken i Landskrona. Foto: Ulo Maasing.

Tre storföretag tog hem den upphandling av busstrafik som Skånetrafiken har fattat tilldelningsbeslut om under onsdagen. Upphandlingen gäller Hässleholm stad- och regionbusstrafik, Österlen och Tomelilla regionbusstrafik, Landskrona stadbusstrafik och Nordväst regionbusstrafik.

Trafikstarten sker nästa år. Avtalen löper på åtta till tio år.

Nobina Sverige vann trafiken i nordvästra Skåne samt stadstrafiken i Landskrona. Nettbuss blev vinnare i Hässleholm stad och region medan Veolia Transport vann Österlen.

För Nobina innebär resultatet att man fortsätter som Sveriges enda trådbussoperatör, medan det för Veolia Transport är den första vunna busstrafikupphandlingen på lång tid.

– Vi är nöjda med resultatet, säger Ewa Rosén, upphandlingschef på Skånetrafiken. Det var god konkurrens och de fyra uppdagen hade i snitt tre anbud och totalt kom det in 12 anbud. De nya trafikavtalen innebär bland annat nya bussar med fossilfritt drivmedel. De nya incitamentsavtalen innebär också att vi får engagerade trafikföretag att samarbeta med i framtiden.

Samtliga avtal bygger på resandeincitament och trafikföretagen ansvarar för detalj planering av tidtabellen och lokal marknadsföring framöver. Kostnadsökning för trafiken är i genomsnitt drygt nio procent.

Det här är de aktuella trafikpaketen mer i detalj:

Trafikuppdrag Hässleholm stad och region omfattar stadsbusstrafik i Hässleholms stad och regionbusslinje 532 Hässleholm –Markaryd. Trafikuppdraget består av sju bussar för stadstrafik och en buss för regiontrafik och samtliga drivs med gas. Trafikstart sker i december 2014 och avtalstiden är 8 år.

Trafikuppdrag Österlen Tomelilla omfattar regiontrafik i delar av Kristianstads, Tomelilla, Simrishamns och Ystads kommuner. Avtalet består av åtta regionbusslinjer samt SkåneExpressen 3 och 4. Trafikuppdraget består av åtta regionbussar och tio SkåneExpressbussar. Från trafikstart blir det helt nya bussar som drivs med fossilfritt drivmedel, sk. RME.  Trafikstart sker i december 2014 och avtalstiden är 8 år med option om 2 års förlängning.

Trafikuppdrag Landskrona stad omfattar stadstrafik inom Landskrona Stad och består av 5 linjer Trafikuppdraget består av 16 bussar för stadstrafik, varav fem är trådbussar. Drivmedel gas och el.Trafikstart ske i augusti 2014 och avtalstiden är 10 år.

Trafikuppdrag Nordväst 2014 omfattar regiontrafik i delar av Helsingborg, Ängelholm, Klippan, Örkelljunga och Båstad.  Efter genomförda trafikförändringar under 2014-2016 kommer trafikuppdraget att bestå av 26 bussar för regiontrafik, varav 9 SkåneExpressen. På linjen SkåneExpessen 10 kommer trafiken att bedrivas med dubbeldäckare från och med december 2014 och drivmedel blir RME.   Drivmedel för regionbussarna blir gas. Trafikstart sker dels i december 2014 (22 bussar) och dels i december 2015 (4 bussar). Avtalstiden är 8 år.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)