Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tunga trafikforskare kritiserar T-banesatsning: ”Effektivare med buss”

Professor Jonas Eliasson, KTH: Beslutet är fattat innan de trafikmässiga analyserna är gjorda. Foto: Ulo Maasing.

Professor Jonas Eliasson, KTH: Beslutet är fattat innan de trafikmässiga analyserna är gjorda. Foto: Ulo Maasing.

Flera av landets tyngsta trafikforskare kritiserar nu måndagens utspel från alliansregeringen om en stor tunnelbaneutbyggnad i Stockholm, skriver Svenska Dagbladet. ”Effektivare bussystem hade varit bättre”, säger flera av dem.

Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys vid KTH, Tekniska Högskolan i Stockholm, tillhör dem som ifrågasätter alliansens t-banutspel.

– Man hade ju hoppats att man inte fattade beslut innan de trafikmässiga analyserna var gjorda, säger han till SvD och konstaterar att någon samhällsekonomisk analys av 25-miljarderssatsningen inte finns.

– Mer effektiva bussystem vore väldigt lönsamt. Då talar vi satsningar på hundratals miljoner snarare än många miljarder, säger Jonas Eliasson.

En annan KTH-forskare, Maria Börjesson på Centrum för transportstudier, säger till tidningen att ”beslutsfattarna vill fatta beslut utan en ordentlig utvärdering och utan att man ställt nyttan mot kostnaderna”.

Man kan bland annat arbeta med effektivare bussförbindelser, anser hon.

Professor Jan-Eric Nilsson, VTI: Beslutet är fattat på rent politiska grunder. Foto: Ulo Maasing.

Professor Jan-Eric Nilsson, VTI: Beslutet är fattat på rent politiska grunder. Foto: Ulo Maasing.

Jan-Eric Nilsson, professor vid Statens väg- och transportforskningsinstitut är inne på samma linje och menar att ett effektivt bussystem skulle vara mer lönsamt och snabbare att etablera.

– Det fixar man på några månader genom att göra om körfält. Det är mycket enkla saker i jämförelse. Underlaget för t-banesatsningen är bristfälligt och beslutet är fattat på rent politiska grunder.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)