Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tusentals fönster byts för att skydda mot bussbuller

Kollektivresandet i Göteborg har ökat med sju procent sedan trängselskatten infördes. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivresandet i Göteborg har ökat med sju procent sedan trängselskatten infördes. Foto: Ulo Maasing.

Göteborgs stad satsar nu åtta miljoner kronor på att dämpa bullret från den ökade busstrafik som har blivit följden av trängselskatten i Göteborg. 2600 fönster i fastigheter vid Övre Husargatan ska bytas, skriver Göteborgs-Posten. Men generellt har bullret i Göteborgs innerstad minskat sedan trängselskatten infördes vid årsskiftet.

Vid 24 mätplatser i staden har bullret minskat med i genomsnitt 0,6 decibel A men på vissa gator där biltrafiken har blivit mindre är minskningen 1,0 decibel A. En av dessa gator är Övre Husargatan där biltrafiken har minskat med 40 procent och medelhastigheten sjunkit från 44 till 32 kilometer i timmen.

– Men busstrafiken har ökat kraftigt och därmed maxbullernivåerna, säger Anders Roth, mijöchef på trafikkontoret i Göteborg till G-P.

– För att de boende skall slippa höra bussarna ger vi bidrag till bättre fönster.

Som en följd av trängselskatten har fler persner börjat åka kollektivt i Göteborg. Det visar de första utvärderingarna där 3000 personer som bor i orter med pendling till Göteborg har fått svara på frågor om sina resvanor.

För första gången kan man nu sätta en siffra på hur många arbetspendlare som har ställt bilen och åkt kollektivt.

–  Om man ser till kollektivtrafikdelen har den ökat med 7 procent och bilresorna har minskat med 21 000 resor per dygn, säger Emma Strömblad, transportanalytiker på konsultföretaget WSP som gjort undersökningen till Sveriges Television.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)