Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Upphandlingsklart i Stockholm: Keolis fortsätter i innerstan och på Lidingö

Nu är det klart vem som får köra innerstads- och Lidingöbussarna i Stockholm från nästa sommar. Foto: Ulo Maasing.

Nu är det klart att Keolis får köra innerstads- och Lidingöbussarna i Stockholm även från nästa sommar. Företaget kör trafiken idag.  Foto: Ulo Maasing.

Den stora upphandlingen av busstrafiken i Stockholms innerstad och Lidingö avgjordes under tisdagseftermiddagen av trafiknämnden vid Stockholms läns landsting. Tilldelningsbeslutet innebär att Keolis, som idag kör innerstadstrafiken och på Lidingö får fortsatt förtroende att köra åt SL. Tre företag lämnade anbud. En följd av upphandlingen blir att hybridbussar får ett rejält genombrott i Stockholm. Enligt vad bussmagasinet.se erfar låg Keolis bud ca 20 procent under närmaste konkurrent.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslutade på tisdagen att uppdra åt Keolis att köra busstrafiken i innerstaden och på Lidingö.

Kontraktet syftar till att öka antalet resenärer i kollektivtrafiken och få en effektivare trafik som bedrivs med miljövänliga bussar och som uppfyller landstingets krav på energibesparing.

Keolis kommer investera i 200 nya bussar under 2014/2015. Av dessa kommer 70 att vara hybridbussar,  vilket minskar utsläppen och sänker ljudnivån. Det bidrar till en bättre miljö och minskar bullret vid hållplatser. Samtliga nya bussar har motorer som lever upp till de hårdare miljökraven (Euro 6) och hela bussflottan drivs på förnyelsebart bränsle.

Trafikområdet omfattar cirka 300 bussar och över 100 miljoner påstigande resenärer om året. Möjlighet finns för trafikutövaren att, efter samråd med Stockholms läns landstings trafikförvaltning, kommunerna och övriga intressenter, införa trafik- och linjeförändringar för att vinna fler resenärer och effektivisera trafiken.

– En rad stora infrastruktursatsningar planeras i Stockholm de närmaste åren. Det i kombination med en ökande befolkning gör behovet stort av en väl fungerande och anpasslig busstrafik. Med det här avtalet får vi möjlighet att erbjuda stockholmarna ett bra linjenät och möjlighet att möta det ökande antalet resenärer, säger Trafikförvaltningens förvaltningschef Anders Lindström.

I avtalet ingår att samtliga fordon ska drivas med förnyelsebart bränsle.

Trafikstart är planerad till augusti 2014 och avtalet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning i maximalt fyra år.

Affärsmodellen innehåller både fast och rörlig ersättning, vilket förväntas ge bra drivkrafter mot målet att effektivisera trafiken och att anpassa utbudet till efterfrågan samt att locka ytterligare resenärer till kollektivtrafiken.

Värdet av avtalet är cirka 1 miljard kronor om året.

Övriga anbudsgivare har varit Arriva och Nobina.

– Jag känner en stor glädje över beskedet. Att få fortsätt förtroende att bedriva den mest komplexa och prestigefyllda trafiken i hela Sverige är självklart en ära.

– I upphandlingen har vi nyttjat all den kompetens som finns inom Keolis för att lämna ett konkurrenskraftigt anbud samtidigt som vi har tittat på hur vi kan utveckla resandet och bidra till Stockholms utveckling, säger Magnus Åkerhielm, vd Keolis Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)