Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppland kopierar Storstockholm

Alla periodbiljetter gäller i hela länet när Uppland skapar en zon för periodbiljetter och fem för enkelbiljetter. Foto: Ulo Maasing.

Alla periodbiljetter gäller i hela länet när Uppland skapar en zon för periodbiljetter och fem för enkelbiljetter. Foto: Ulo Maasing.

Buss- och tågresenärer i Uppland kommer att få en helt ny zonindelning och modell för prissättningen. Modellen är i praktiken en kopia av den modell som tillämpas av Storstockholms Lokaltrafik, SL. Det betyder att Uppsala län blir en enda zon för periodbiljetterna, medan enkelbiljetterna får fem zoner.

Periodbiljetterna ska alltså gälla i hela UL:s trafikområde oavsett om resan sker med stadsbuss i Uppsala, regionbuss eller Upptåget. För resor med SL:s pendeltåg kommer UL:s biljetter att gälla till Arlanda.

Enkelbiljetterna får fem zoner: Uppsala tätort, närområde Uppsala, övriga länet, utanför länet (till exempel Gävle, Sala, Västerås och Strängnäs) och Arlanda.

– Dagens zonstruktur och prissättning upplevs av många som svår att överblicka och förvaltningens förslag med en enklare modell är helt i linje med utredningsuppdraget, säger Johan Örjes (C), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Det här förslaget innebär att Uppsala än mer integreras med Stockholm eftersom zonstrukturen blir densamma som SL:s, säger Fredrik Ahlstedt(M), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Priset för en 30-dagararsbiljett blir 790 kronor nklusive en tidigare beslutade prishöjning på tre procent, och enkelbiljettpriset blir 25 kr per zon.

Än så länge handlar det om ett förslag som har tagits fram av kollektivtrafikförvaltningen UL på uppdrag av kollektivtrafiknämnden i Uppsala läns landsting. Nästa vecka ska förslaget klubbas i nämnden för att slutligen fastställas av landstingsfullmäktige under våren.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Undrar om det kommer påverka prissättningen på UL/SL-kortet. Idag går det på 1800kr och det baseras väl på att länkortet kostar 1260 kr och SL-kortet går på 790 kr.

    Med det nya UL-kortets prissättning (790*1,03= ca 814 kr) borde högsta totalpris för UL/SL blir 790+814= ca 1600 kr…. men det kanske är SL:s prissättning som avses i artikeln ovan?? Lite otydligt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)