Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt mer förnybart i kollektivtrafiken

Gasbuss i Göteborg. Allt mer förnybara drivmedel används i den svenska kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Gasbuss i Göteborg. Allt mer förnybara drivmedel används i den svenska kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Allt fler bussar körs på biobränslen. Användningen av förnybara drivmedel i kollektivtrafiken har ökat från 38 procent till 58 procent sedan 2009. Det visar en rapport som Sveriges kommuner och landsting (SKL) har gjort i samarbete med Energimyndigheten.

Rapporten ”Nyckeltal energi och klimat 2013” visar hur mycket energi kommuner och landsting använder i sina byggnader och vid transporter. Mellan 2009 och 2012 har det blivit betydligt vanligare att kollektivtrafiken körs med förnybara drivmedel.

Jämfört med 2009 är ökningen 20 procentenheter, eller 23 procent- enheter om man räknar exklusive el till spårbunden trafik. Andelarna RME, biogas och etanol har ökat samtidigt som andelen diesel sjun- kit.

De landsting som har högst andel förnybara driv- medel är Östergötlands, Stockholms läns och Re- gion Skåne med runt 70 procent. Falköping har 100 procent förnybart med enbart biogas inrapporterad, följt av Västerås och Laholm med runt 70 pro- cent.

– När det gäller användandet av förnybara drivmedel ligger kommunerna och landstingen klart före samhället i övrigt. Det är positivt. Enligt EU:s energitjänstedirektiv ska kommuner och landsting vara föregångare i att effektivisera sin energianvändning, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma.

Share Dela

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Det är väl ännu större andel biobaserade drivmedel som används, eftersom ”dieselolja” till mycket av kollektivtrafiken numera innehåller biobaserade HVO och biobaserade RME. Det säljs stora volymer av ”dieselolja” som är till ca 20 till 30 % biobaserad. Andelen bio- i dieselolja förväntas öka med tiden.

  2. @Andreas
    Du tror inte att de har räknat in den biobaserade andelen i dieseln? De vore fruktansvärt inkompetenta om det inte har gjorts så. 😉

    • Nej, jag är nästan säker på att andelen av biobaserad HVO inte är inräknad i andelen ”biodrivmedel”, eftersom HVO är klassificerad avTullverket som: Standard, råoljebaserad dieselolja… (Tullkapitel 2710). Och då blir det också svårt att särskilja biobaserad HVO från råoljebaserad dieselolja… Bra om fler ifrågasätter Tullverkets (och EU:s?) klassificering av HVO. HVO borde klassas i kapitel 1518 istället.
      Energimyndigheten har bidragit med underlag till Finansdep. där den andel HVO som används i Sverige idag kraftigt har underskattats, enligt Neste Oil, som är en stor producent av HVO. (Även Preem producerar HVO. Ur fett avfall från skogsindustrin) Det antyder att man underskattar andelen bio- i dieseldrivmedel till bussar, m.m.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)